Fenntarthatóság az oktatásban – a puha skillek megítélése hallgatói szemmel

Main Article Content

Zarándné Vámosi Kornélia
Hukné Kiss Szilvia
Kovács Ildikó

Absztrakt

A gyorsan változó társadalmi és gazdasági tényezők következtében mind az oktatás szereplőinek, mind a munkaerőpiac résztvevőinek dinamikus alkalmazkodó képességre van szükségük. Az új munkakörök tömeges megjelenése, az exponenciálisan fejlődő technikai környezet, az innovatív iparágak létrejötte miatt nemcsak a kemény készségek, hanem a puha készségek munkaerőpiaci igényét is egyre inkább magukkal hozzák. A fenntartható munkahelyek térnyerése és szükségességének felismerése azt okozza, hogy az egyre inkább előtérbe kerül a puha készségek fejlesztésére való igény. Kutatásunk során leendő munkavállalók előfeltevéseit vizsgáltuk a munkaerőpiacon megjelenő legkiemelkedőbb elvárt puha készségekkel kapcsolatban. A kutatás eredményei 218 gazdasági felsőoktatásban tanuló véleményének felmérésén alapulnak. Megerősítést nyertek korábbi eredményeink, amelyek azt mutatták, hogy a puha készségek közül kiemelkedő a motiváció, a szóbeli és írásbeli kommunikációs készségek, valamint a stressztűrő képesség. A hallgatói előfeltevéseket összevetve korábbi menedzserek körében végzett interjús megkérdezések eredményeivel láthatóak azok az eltérések, amelyek arra utalnak, hogy a munkaerőpiaci elvárások és a hallgatói előfeltevések eltérnek egymástól.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Zarándné Vámosi, Kornélia, Szilvia Hukné Kiss, és Ildikó Kovács. 2023. „Fenntarthatóság Az oktatásban – a Puha Skillek megítélése hallgatói Szemmel”. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok 18 (Különszám):559-68. https://doi.org/10.14232/jtgf.2023.kulonszam.559-568.
Rovat
Tanulmányok
Szerző életrajzok

Zarándné Vámosi Kornélia, Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Kar (Budapest)

egyetemi docens

Hukné Kiss Szilvia, Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Kar (Budapest)

főiskolai docens

Kovács Ildikó, Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Kar (Budapest)

egyetemi docens

Hivatkozások

Anderson, B. M. (2020): The Most In-Demand Hard and Soft Skills of 2020. <https://www.linkedin.com/business/talent/blog/talent-strategy/linkedin-most-in-demand-hard-and-soft-skills> (2023.02.10.)

Bennett, R. (2010): What makes a marketer? Development of “marketing professional identity” among marketing graduates during early career experiences. Journal of Marketing Management, 27 (1-2): 8–27. https://doi.org/10.1080/02672571003647792

Birt, J. (2022): Hard Skills vs. Soft Skills: What's the Difference? <https://www.indeed.com/career-advice/resumes-cover-letters/hard-skills-vs-soft-skills> (2023.01.10.)

Doyle, A. (2019): What Are Soft Skills? <https://www.thebalancecareers.com/what-are-soft-skills> (2023.02.20.)

Fahimirad, M., Nair, P. K., Kotamjani, S. S., Mahdinezhad, M., Feng, J. B. (2019): Integration and Development of Employability Skills into Malaysian Higher Education Context: Review of the Literature. International Journal of Higher Education, 8 (6): 26–35. https://doi.org/10.5430/ijhe.v8n6p26

Herrity, J. (2022): What Are Soft Skills? (Definition, Examples and Resume Tips). <https://www.indeed.com/career-advice/resumes-cover-letters/hard-skills-vs-soft-skills> (2023.01.10.)

ILO (2021): World Employment and Social Outlook – Trends 2021. <https://www.ilo.org/global/research/global-reports/weso/trends2021/lang--en/index.htm> (2023.03.15.)

Kópházi A. (2020). A Covid-19 szervezetekre gyakorolt hatásának HR aspektusai és szervezetfejlesztési lehetőségei. In. Kovács T., Szóka K.: „Gazdaságvédelem és pénzügyi kiutak” pénzügyi, adózási és számviteli szakmai és tudományos konferencia. Konferenciakötet. p. 98–103. Soproni Egyetem Lámfalussy Sándor Közgazdaságtudományi Kar Pénzügyi és Számviteli Intézet. Sopron.

Korn Ferry (2018): The Global Talent Crunch. <https://www.kornferry.com/content/dam/kornferry/docs/pdfs/KF-Future-of-Work-Talent-Crunch-Executive-Summary-Digital-Pages.pdf> (2022.12.12.)

Kovács I. (2021): Digital marketing soft skills and university students’ perceptions of employability. GiLE Journal of Skills Development, 1 (1): 25–36. https://doi.org/10.52398/gjsd.2021.v1.i1.pp25-36

Kovács I., Keresztes É. R. (2022): Young Employees’ Perceptions about Employability Skills for E-Commerce. Economies, 10 (12): 309. https://doi.org/10.3390/economies10120309

Kovács I., Zarándné Vámosi K. (2022): Digital Marketing Employability Skills in Job Advertisements-must-have Soft Skills for Entry-level Workers: A Content Analysis. Economics & Sociology, 15 (1): 178–192. https://doi.org/10.14254/2071- 789X.2022/15-1/11

Kumar, G., Sharma, V. (2019): Emotional Intelligence through Soft Skills for Employability (October 5, 2019). Proceedings of International Conference on Advancements in Computing & Management (ICACM) 2019, SSRN. http://www.doi.org/10.2139/ssrn.3464916

Lambert, J. (2021): Top Sodf Skills for 2021. <https://www.linkedin.com/pulse/top-soft-skills-2021-jenifer-lambert> (2022.11.12.)

LinkedIn (2022): The Top 16 In-demand Soft Skills for 2022 You Need to Master. <https://www.linkedin.com/pulse/top-16-in-demand-soft-skills-2022-you-need-master-hihello-me?trk=organization-update-content_share-article> (2022.12.10.)

Monster (2021a): The Future of Work 2021: Global Hirinig Outlook. <https://hiring.monster.com/resources/blog/future-of-work-2021-summary/> (2023.02.10.)

Monster (2021b): The future of work, 2021 Global outlook. <https://www.monstergovernmentsolutions.com/docs/future-of-work-2021.pdf> (2023.03.15.)

Noah, J. B., Abdul Aziz, A. (2020): A Systematic review on soft skills development among university graduates. EDUCATUM Journal of Social Sciences, 6 (1): 53–68. https://doi.org/10.37134/ejoss.vol6.1.6.2020

SAVE International (2007): Lawrence D. Miles Value Foundation. Dictionary of Value Terms, USA. <https://www.valuefoundation.org/>

Schwartz, J., Eaton, K., Mallon, D. (2021): The worker-employer relationship disrupted. <https://www2.deloitte.com/us/en/insights/focus/human-capital-trends/2021/the-evolving-employer-employee-relationship.html> (2021.11.15.)

TC Global (2022): Top Skills to Learn in 2022. <https://tcglobal.com/top-skills-to-learn-in-2022/> (2023.01.24.)

UNESCO (2009): Review of Contexts and Structures for ESD. <http://www.unesco.org/education/ justpublished_desd2009.pdf> (2023.02.12.)

UNESCO (2022): Transforming Technical and Vocational Education and Training for successful and just transitions. UNESCO strategy 2022-2029 <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000383360> (2023. 02. 13.)

UNEVOC (2022): Technology and Vocational Education for Sustainable Development. Springer Science+Business Media.

Wals, A. E., Kieft, G. (2010): Education for Sustainable Development Research Overview. SIDA review. <https://cdn.sida.se/publications/files/sida61266en-education-for-sustainable-developmentresearch-overview.pdf> (2023.02.20.)

Weforum (2020): The Future of Jobs Report. <https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf> (2023.01.20.)