Influencerek hatása a Z-generáció fogyasztási szokásaira – feltáró kutatás

Main Article Content

Rimóczi Csilla
Kozik Emese

Absztrakt

Kutatásunkban az influencer marketing vásárlást befolyásoló hatását vizsgáltuk. A témaválasztást a marketingkommunikációs eszköz újdonsága, érdekessége és folyamatos fejlődése indokolta amellett, hogy az online világnak köszönhetően alakult ki olyan kétirányú kommunikáció, mely további utakat nyitott meg a márkák és a fogyasztók között. Ehhez az új eszközhöz tartozik a közösségi média és az influencer marketing, amely a megjelenése óta népszerű és folyamatosan fejlődő terület. Kutatásunkban azt vizsgáltuk, hogy a megkérdezett reklámügynökségek, hogy látják az influencereket, hatással vannak-e a Z-generáció vásárlási szokásaira, mennyire megbízható termékeket hirdetnek és ezáltal mennyire tartják őket hitelesnek főleg, ha minden tartalmuk hirdetés. A tanulmányban a közösségi média és influencer marketing szakirodalmi áttekintése után kitérünk a Z-generáció bemutatására, akik a kutatás fókuszát adják. Ők azok a személyek, akik már a digitális világba születtek, számukra a felgyorsult világ szinte természetes. Elektronikus eszközeik nélkül nem léteznek, ebből következően állandóan jelen vannak az online világban, így kapták többek közt a bedrótozott nemzedék elnevezést is. Napjainkban számtalan közösségi platform létezik, melyek évről évre egyre sikeresebbek, hazánkban legkedveltebb platformok köz szerepel a YouTube, a Facebook, a Messenger, az Instagram és a TikTok. Ezeken az oldalakon futó marketingtevékenységek holisztikus elnevezése a közösségi média marketing, amely az összes közösségi oldalt magában foglalja, mégis minden felülete különbözik, hiszen minden oldalon más célközönséget lehet elérni, különböző kommunikációt használva. A tanulmány második felében a hazai influencer marketing jelenlegi helyzetéről készített kvalitatív kutatás eredményeit ismertetjük.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Rimóczi, Csilla, és Emese Kozik. 2023. „Influencerek hatása a Z-generáció fogyasztási szokásaira – feltáró kutatás”. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok 18 (Különszám):397-409. https://doi.org/10.14232/jtgf.2023.kulonszam.397-409.
Rovat
Tanulmányok
Szerző életrajzok

Rimóczi Csilla, Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Kar, Marketing Tanszék (Budapest)

adjunktus

Kozik Emese, Budapesti Gazdasági Egyetem (Budapest)

marketing MSc-hallgató

Hivatkozások

Balogh D. (2022): Influencer marketing - minden, amit tudnod kell róla! <https://boommarketing.hu/instagram/influencer-marketing/> (2022.10.18.)

Fader, P. S., Winer, R.S. (2012): Introduction to the Special Issue on the Emergence and Impact of User-Generated Content. <https://pubsonline.informs.org/doi/abs/10.1287/mksc.1120.0715> (2022.09.28.)

Fodor K. (2016): Hogyan és mit vásárol a Z-generáció? <https://piacesprofit.hu/cikkek/kkv_cegblog/hogyan-es-mit-vasarol-a-z-generacio.html> (2022.11.22.)

Gálik M., Urbán Á. (2016): Médiagazdaságtan. Akadémiai Kiadó, Budapest. https://doi.org/10.1556/9789630597586

H-Well Seo Stúdió Kft. (2019): Mi az az influencer? <https://hwellkft.hu/marketing-szotar/influencer> (2022.09.28.)

Horváth D., Bauer A. (2013): Marketingkommunikáció. Akadémiai Kiadó, Budapest.

Keller, E., Berry, J. (2003): The Influentials: One American in Ten Tells Other Nincs How to Vote, Where to Eat, and What to Buy. Free Press, New York. <https://www.researchgate.net/publication/280168486_The_Influentials_One_American_in_Ten_Tells_the_Other_Nine_How_to_Vote_Where_to_Eat_and_What_to_Buy20041Ed_Keller_and_Jon_Berry_The_Influentials_One_American_in_Ten_Tells_the_Other_Nine_How_to_Vote_Whe> (2022.09.25.)

Klausz M. (2016): A közösségi média nagykönyve (bővített kiadás) - Hogyan vidd sikerre a céged és önmagad. Athenaeum Kiadó, Budapest.

Máté B. (2018a): Kik azok az influencerek, és mi az az influencer marketing? <https://matebalazs.hu/ki-az-influencer.html> (2022.09.25.)

Máté B. (2018b): Közösségi Média Marketing - közösségben az erő, az online marketingben is! <https://matebalazs.hu/kozossegi-media-marketing.html> (2022.09.26.)

Nagy A. (2020): Kik az influencerek, hogyan keresnek pénzt, és mi az influencer marketing? <https://wpkurzus.hu/kik-az-influencerek-mi-az-influencer-marketing/> (2022.09.25.)

Nagy A., Molnár D., Szikszai-Németh K. (2018): A személyes márkaépítés kihívásai napjainkban. International Journal of Engineering and Management Sciences (IJEMS), 3 (4): 485–494. https://doi.org/10.21791/IJEMS.2018.4.40.

Pais E. R. (2013): Alapvetések a Z generáció tudománykommunikációjához. Pécsi Tudományegyetem, Pécs. <https://ktk.pte.hu/sites/ktk.pte.hu/files/images/szervezet/intezetek/ mti/pais_alapvetesek_a_z_generacio_tudomany-kommunikaciojahoz_-_tanulmany_2013.pdf> (2022.09.18.)

Papp-Váry Á. F. (2020): Az influencer marketing alapjai-Gyakorlati áttekintés. <http://www.papp-vary.hu/reklam_marketing/Az_influencer_marketing_alapjai_Gyakorlati_attekintes.pdf> (2022.09.25.)

Pénzcentrum.hu (2021): Influenszer marketing: mi az influenszer jelentése, mivel foglalkozik egy hivatásos inluenszer? <https://www.penzcentrum.hu/karrier/20210321/influenszer-marketing-mi-az-influenszer-jelentese-mivel-foglalkozik-egy-hivatasos-influenszer-1112710> (2022.09.25.)

Prensky, M. (2001): Digital Natives. Digital Immigrants Part 1, On the Horizon, Vol. 9. <https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20 Immigrants%20-%20Part1.pdf> (2022.09.18.)

Sas I. (2018): Reklám és pszichológia a webkorszakban - Upgrade 4.0 - A kiegyezés kora. Kommunikációs Akadémia, Budapest.

Star Network (2020): Ilyen egy sikeres influencer együttműködés. <https://influencerkisokos.starnetwork.hu/2020/09/14/ilyen-egy-sikeres-influencer-egyuttmukodes/> (2022.09.25.)

Strauss, W., Howe, N. (1991): Generations: The History of America's Future, 1584 to 2069 (1 ed.). HarperCollins, New York.

Tari A. (2011): Z generáció. Tericum Kiadó, Budapest.

Unilife.hu (2021): Növekszik a Z-generáció hatása az e-kereskedelemre. <https://unilife.hu/penzugyek/20210908-z-generacio-jellemzoi-ekereskedelem.html> (2022.12.11.)

Zukunft wissen sollte. Metropolitan Verlag, Düsseldorf/Berlin. <https://www.bookdepository.com/Zukunftsm%C3%A4rkte-Klaus-Vossen/9783896232885>

WhiteElephant.Digital (2020): Marketing különböző generációknak. <https://whiteelephant.digital/blog/marketing-kulonbozo-generacioknak.html> (2022.09.23.)