Az elektromos járművek számának elterjedése és az ezt kiváltó tényezők vizsgálata globális szinten

Main Article Content

Béresné Mártha Bernadett
Maklári Eszter

Absztrakt

A fenntartható gazdasági fejlődés napjaink egyik gyakran kutatott közgazdasági témája. A fogyasztói társadalom elterjedése rengeteg környezetvédelmi problémát von maga után. Ez utóbbit erősíti a benzinnel és a dízellel működő gépjárművek károsanyag-kibocsátása. A légszennyezés csökkentése érdekében globálisan, azon belül Európában is egyre népszerűbbé vált az elektromos járművek forgalmazása és használata. De mi a helyzet a fejlődő, vagy éppen átmeneti gazdasági helyzetű országokkal? Tanulmányunk során dokumentumelemzést végeztünk folyóiratcikkek, jogszabályok, rendeletek tanulmányozásával, amely során főként azt vizsgáltuk, hogy a forgalomba hozott elektromos járművek számának a növekedése milyen tényezőknek köszönhető. Több országot vizsgálva, azokat gazdasági fejlettség szerint csoportosítva, elsősorban arra kerestük a választ, hogy létezik-e általánosan elfogadható „jó gyakorlat” kormányzati ösztönző tényezők vonatkozásában. Megállapítottuk, hogy nincs ilyen. A fejlődő országokban a gazdaságot sújtó, számtalan infrastrukturális, élelmezési, járványügyi, túlnépesedési probléma következtében a helyi vezetés kevesebb figyelmet és pénzforrást tud biztosítani a környezetszennyezés okozta gondok megoldására, ezért ezekben az államokban szinte egyáltalán nem jellemző a zöld rendszámmal rendelkező autók számának növelése érdekében hozott intézkedések bevezetése.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Bernadett, és Eszter Maklári. 2023. „Az Elektromos járművek számának elterjedése és Az Ezt kiváltó tényezők vizsgálata globális Szinten”. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok 18 (1-2):25-37. https://doi.org/10.14232/jtgf.2023.1-2.25-37.
Rovat
Versenyképesség és fenntartható értékteremtés
Szerző életrajzok

Béresné Mártha Bernadett, Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar, Számviteli és Pénzügyi Intézet, Kontrolling nem önálló Tanszék (Debrecen)

PhD, egyetemi adjunktus

Maklári Eszter, Debreceni Egyetem Gazdálkodástudományi Kar

számvitel MSc-hallgató

Hivatkozások

ABN (2023): 2023-tól kevesebb a német elektromos autó támogatás (BAFA). <https://abn.hu/2023-tol-kevesebb-a-nemet-elektromos-auto-tamogatas-bafa/> (2023.04.01.)

Ádám K. É. (2018): A magyar autóipar az elektromos autó tükrében. Prosperitas, 5 (1): 7–20. <http://publikaciotar.repozitorium.uni-bge.hu/1489/1/Prosperitas-Junior-2018-1.-szam-Adam-Kristof.-Elias.pdf> (2023.03.21.)

Antal M., Péter Sz. (2007): Nutrition and air pollution. In: Stapleton, R. D.: Vitamins and dietary cofactors in lung health and disease. PCCSU, 21 (April 2). <https://egeszsegtudomany.higienikus.hu/cikk/2016-1/Antal.pdf> (2023.04.08.)

Autopro (2023): Taroltak az elektromos autók Norvégiában. <https://autopro.hu/elemzesek/taroltak-az-elektromos-autok-norvegiaban/828444> (2023. 03. 20.)

Camille B. (2023): Sales of electric cars in the EU broke records in 2022. Which country in Europe is leading the way? <https://www.euronews.com/next/2023/02/20/sales-of-electric-cars-in-the-eu-broke-records-in-2022-which-country-in-europe-is-leading> (2023.03.25.)

E-cars (2021a): 10 milliárd dollárral lép be az elektromos autók piacára Oroszország. <https://e-cars.hu/2021/06/05/10-milliard-dollarral-lep-be-az-elektromos-autok-piacara-oroszorszag/> (2023.04.01.)

E-cars (2021b): Jelentős ösztönzőkkel készül Oroszország az elektromosításra. <https://e-cars.hu/2021/08/28/jelentos-osztonzokkel-keszul-oroszorszag-az-elektromositasra/> (2023.03.16.)

E-cars (2022): Szociális lízinget vezetnének be elektromos autókra. <https://e-cars.hu/2022/08/30/szocialis-lizinget-vezetnenek-be-elektromos-autokra/> (2023.04.01.)

E-cars (2023): Nőtt a forgalomba helyezett új elektromos autók száma az EU-ban. <https://e-cars.hu/2023/02/21/nott-a-forgalomba-helyezett-uj-elektromos-autok-szama-az-eu-ban/> (2022.03.10.)

Egyperces történelem (2021): Az elektromos autók megjelenése. <https://egypercestortenelem.blog.hu/2021/01/08/az_elektromos_autok_megjelenese> (2023.03.05.)

Felsmann B. (2014): Az elektromos járművek elterjedésének energiapiaci hatásai. IX. Energetikai Konferencia 2014 – Energiastratégiák. Budapesti Corvinus Egyetem. Budapest. 1–10.

Ferencz A. (2020): Az elektromos autók jövőjéről. XXVIII. Nemzetközi Gépészeti Konferencia. 202–205. <https://ojs.emt.ro/oget/article/view/184/100> (2023.04.02.)

Firstrow (2019): Az elektromos autók előnyei és hátrányai. <https://firstrow.hu/az-elektromos-autok-elonyei-es-hatranyai/> (2023.03.20.)

Greendex (2020): Dániában 10 éven belül legalább 775 ezer elektromos autó lesz forgalomban. <https://greendex.hu/daniaban-10-even-belul-legalabb-775-ezer-elektromos-auto-lesz-forgalomban/> (2023.03.25.)

Hazai Elektromobilitási Stratégia. Jedlik Ányos terv 2.0. Innovációs és Technológiai Minisztérium. <https://www.jovomobilitasa.hu/_upload/editor/Strategiak/Hazai_elektromobilita__si_strate__gia.pdf> (2023.04.02.)

Hold (2023): Fejlett és fejlődő gazdaságok. <https://hold.hu/lexikon/fejlett-es-fejlodo-gazdasagok/> (2023.04.01.)

Honda (2022): Európai országok, ahol a legnépszerűbbek a hibrid és az elektromos járművek. <https://www.honda.hu/cars/blog/article/brand/which-european-country-is-most-interested-in-electric-vehicles-a.html> (2023.03.10.)

Horváth A. Á. (2018): Vállalkozásfejlesztés lehetséges finanszírozási formái az MMX Raffstore Kft. zöldáram beruházási tervezetén keresztül. Budapesti Gazdasági Főiskola Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar. Zalaegerszeg. <https://perepo-dolgozat.uni-pannon.hu/id/eprint/17174/1/horv%C3%A1th_ant%C3%B3nia_%C3%A1gnes_2018m%C3%A1j_publikus.pdf> (2023.03.20.)

HVG (2023): Megszavazták: 2035-től csak elektromos autókat lehet eladni az EU-ban. <https://hvg.hu/gazdasag/20230214_Megszavaztak_2035tol_csak_elektromos_autokat_lehet_eladni_az_EUban> (2023.03.20.)

IAE (2022): Globális EV Data Explorer. <https://www.iea.org/data-and-statistics/data-tools/global-ev-data-explorer> (2023.04.07.)

Lovasi A. (2022): Nem támogatják többé az elektromos autók vásárlását. <https://www.autoszektor.hu/hu/content/nem-tamogatjak-tobbe-az-elektromos-autok-vasarlasat> (2023.03.12.)

Manly (2021): Fehéroroszország erőteljesen fejleszti az elektromos járműveket, amelyek 2025-re várhatóan elérik az 100 000 darabot. <https://hu.manly-battery.com/info/belarus-is-heavily-developing-electric-vehicle-63042137.html> (2023.04.02.)

Mester Gy. (2019): Elektromos autók újdonságai 2019. Bánki Közlemények, 3 (1): 37–41. <http://bk.bgk.uni-obuda.hu/index.php/BK/article/view/128> (2023.04.02.)

Nagy Cs. (2022): 75 százalékkal nőtt az elektromos autók eladása a világon idén. <https://www.autoszektor.hu/hu/content/75-szazalekkal-nott-az-elektromos-autok-eladasa-vilagon-iden> (2022.03.05.)

Nagyváradi R. (2015): A környezetbarát autók magyarországi kereskedelmének sajátosságai és fogyasztói szokásai. Budapest Gazdasági Főiskola Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar. Budapest. <https://docplayer.hu/16096436-A-kornyezetbarat-autok-magyarorszagi-kereskedelmenek-sajatossagai-es-fogyasztoi-szokasai.html> (2023.04.10.)

Nauner Cs. (2023): Hét meghatározó trend a 2022-es kínai autópiacon. <https://villanyautosok.hu/2023/02/05/het-meghatarozo-trend-a-2022-es-kinai-autopiacon/> (2023.03.03.)

Németh K., Kőmíves P. (2021): Termelési és piaci trendek az autiparban: az elektromos autók térhódítása. Economica, 12 (3-4): 48–58.

Németh T., Kovács L. (2022): Elektromos autók fogyasztói megítélése Magyarországon – elméleti megfontolássok és egy kérdőíves felmérés eredményei. International Journal of Engineering and Management Sciences, 7 (2): 1–23. https://doi.org/10.21791/IJEMS.2022.2.1.

Növekedés.hu (2023): Hatvanezer fölött ez elektromos autók száma Magyarországon. <https://novekedes.hu/hirek/hatvanezer-folott-ez-elektromos-autok-szama-magyarorszagon> (2023.03.11.)

Pankova O. (2021): Russia: Jump-start of a national electric vehicles industry. 2021.09.16. Backer McKenzie. <https://www.globalcompliancenews.com/2021/09/16/russia-jump-start-of-a-national-electric-vehicles-industry-09082021/> (2023.03.05.)

Paulovics A., Jámbor A. (2022): A környezetvédelem alkotmányjogi alapjai. Miskolci Jogi Szemle, 16 (5): 407–421. https://doi.org/10.32980/MJSz.2021.5.1482

Qubit (2022): Státuszszimbólumból az eladási listák élére: a hibrid és az elektromos autók története és jövője. <https://qubit.hu/2022/11/09/statuszszimbolumbol-az-eladasi-listak-elere-a-hibrid-es-az-elektromos-autok-tortenete-es-jovoje> (2023.05.10.)

Salamon R. (2022): Az 5 legsúlyosabb globális környezeti probléma. <https://biove.hu/az-5-legsulyosabb-globalis-kornyezeti-problema/> (2023.04.08.)

Statista (2023): Number of registered electric motor vehicles in Brazil from 2006 to 2021, by type. <https://www.statista.com/statistics/763572/number-registered-electric-automobiles-type-brazil/> (2023.04.10.)

Statistical Annex (2020): Country classifications. World Economic Situation Prospects. United Nations, New York. <https://www.un.org/development/desa/dpad/wpcontent/uploads/sites/45/WESP2020_Annex.pdf> (2023.04.01.)

Totalcar (2023): Villanyautó akár 2 millió forint alatt, erős brazil segítséggel. <https://totalcar.hu/magazin/hirek/2023/03/20/vammentes-villanyauto-brazilia/> (2023.04.01.)

Vajma (2022): Szerbia támogatja az elektromos és hibrid járművek vásárlását. <https://m.vajma.info/cikk/gazdasag/7877/Szerbia-tamogatja-az-elektromos-es-hibrid-jarmuvek-vasarlasat.html> (2023.03.20.)

Villanyautósok (2023): Mely városokban lehet zöld rendszámmal ingyen parkolni? <https://villanyautosok.hu/zold-rendszam/mely-varosokban-lehet-zold-rendszammal-ingyen-parkolni/> (2023.03.20.)