Motivating University Students to Engage in Scientific Student Research
Main Article Content
Abstract
In 2021, the Scientific Student Association (SSA/TDK in Hungarian) movement celebrated its 70th anniversary. Since its launch in 1951, the movement has grown to a nationwide scale and has become an important platform for student academic activity and talent management. By the 2010s, the movement's visibility and the number of students had increased significantly, driven by the growing support and recognition of the TDK movement, in addition to the involvement of secondary school students and - within the framework of the Scientific Student Circles without Borders (HTDK in Hungarian) programme launched in 2013 - Hungarian native-speaking students in higher education beyond the borders. It can now be said that the effectiveness of students' scientific activities is also an important indicator in the ranking of universities. At the Budapest Business School (BBS), the Faculty of International Management and Trade, too, the support of student academic work is becoming increasingly important. The processes related to TDK have also undergone and are undergoing a significant renewal in our faculty. During the period covered by the research (2018-2022), various incentives were introduced on both the faculty and the student side, which resulted in a steady increase in student interest in this activity (even during the COVID period) and in participation in scientific conferences. A research group was also set up in autumn 2022 to study and promote student scientific activity, with the aim of exploring the links between scientific activity and labour market challenges, in addition to the above. In the spring of 2022, the authors carried out a quantitative survey based on student motivation factors. In the present research, a qualitative questionnaire survey was used to investigate the external and internal motivational factors that encourage students to engage in scientific research and how to make scientific research attractive for them.
Downloads
Article Details
References
A 35. OTDK Társadalomtudományi Szekció (2021): Szakmai beszámoló. OTDK Archívum, OTDK OTDT | OTDK (2023.02.06.)
Anderle Á. (összeáll. és szerk.) (2011): A magyar tudományos diákköri konferenciák története (1951–2011). Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest.
BGE (2023): Vízió és misszió. <https://uni-bge.hu/hu/vizio-es-misszio> (2023.01.23.)
Cziráki Sz., Szabó I., Szendrő P. (2019): XXXIII. Országos Tudományos Diákköri Konferencia: A TDK továbbra is a tudósképzés legfőbb bázisa. Magyar Tudomány 2019/9, Akadémiai Kiadó, Budapest. <https://mersz.hu/hivatkozas/matud_f28681_p3/#matud_f28681_p3> (2023.02.06.)
Cziráki Sz., Szendrő P. (2012): A TDK szerepe, szervezeti keretei és jövője a felsőoktatási tehetséggondozásban. Felsőoktatási műhely, (4): 73–84.
Cziráki Sz., Szendrő P. (2016): Tudományos diákkörök. Educatio, 4: 386–387. <http://www.edu-online.eu/hu/educatio_reszletes.php?id=115> (2022.12.14.)
Dallman K. (2021): A TDK örök! Interjú Dr. Cziráki Szabinával. Új köznevelés, 77 (4): 6–8. ISSN 2064-0625 A TDK örök! | Pedagógiai Folyóiratok (gov.hu) (2023. 02. 20.)
Huber, L. (o.D.): Forschendes Lernen: Begriff, Begründungen und Herausforderungen. Forschendes Lernen: Begriff, Begründungen und Herausforderungen « Lehre laden (ruhr-uni-bochum.de) (2023.02.02.)
OTDT Közgazdaságtudományi Szakmai Bizottság (2021): Konferencia-záró értékelés a 35. OTDK Közgazdaságtudományi Szekciójáról (Sopron, 2021. április 22-24., online) OTDK Archívum. OTDK OTDT | OTDK (2023.02.03.)
Pécsi Tudományegyetem (PTE) Közgazdaságtudományi Kar Közgazdaságtudományi OTDK (2019) A XXXIV. OTDK Közgazdaságtudományi Szekció Szakmai Beszámolója. OTDK OTDT | OTDK (2023.02.05.)
Reinmann, G. (2015): Heterogenität und forschendes Lernen: Hochschuldidaktische Möglichkeiten und Grenzen. In: Klages B. [Hrsg.], Bonillo M. [Hrsg.], Reinders S. [Hrsg.], Bohmeyer A. [Hrsg.]: Gestaltungsraum Hochschullehre. Potenziale nicht-traditionell Studierender nutzen. Opladen ; Berlin ; Toronto : Budrich UniPress Ltd. 2015, S. 121-137 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-114380 - https://doi.org/10.2307/j.ctvbkjxh3.11
Szendrő P., Cziráki Sz. (2009): A tudományos diákkörök szerepe a felsőoktatásban, Education, 2: 155–164. Educatio (edu-online.eu) (2023.02.20.)
Szent István Egyetem (SZIE) Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar (2019): XXXIV. Országos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi Kar szakmai beszámolója. OTDK archivum. OTDK OTDT | OTDK
Szécsi G. (2021): A megújulás műhelyei • A magyar tudományos diákköri konferenciák története (2011–2020), Akadémiai Kiadó, Budapest. https://doi.org/10.1556/9789634546672
Zarándné Vámosi K., Hukné Kiss Sz., Kovács I. (2022): TDK és KKK. Hallgatói aktivitás a Tudományos Diákkörben. In: Zarándné Vámosi K., Hukné Kiss Sz. (szerk.) (2022): TDK Körkép, Fiatal kutatók legújabb eredményei, Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest. 6-15. <https://uni-bge.hu/hu/kkk/dokumentumok/hallgatoi-dokumentumok/tudomanyos-diakkor-dokumentumai/kkk/tdk-korkep_fiatal-kutatok-legujabb-eredmenyei_online.pdf> (2023.01.23.)