Egyetemi hallgatók motiválhatósága tudományos diákköri tevékenységre

Main Article Content

Hukné Kiss Szilvia
Zarándné Vámosi Kornélia
Kovács Ildikó

Absztrakt

A Tudományos Diákköri (TDK) mozgalom 2021-ben ünnepelte fennállásának 70. évfordulóját. Az 1951-es indulás óta országos méretűvé vált mozgalom a hallgatói tudományos tevékenységnek és tehetséggondozásnak fontos színtere lett. A 2010-es évekre a mozgalom ismertsége és a hallgatói létszám is jelentősen megnőtt, melynek oka és előidézője a középiskolások és – a 2013-ban indult Tudományos Diákkörök Határok Nélkül (HTDK) program keretein belül – a határon túli felsőoktatásban részt vevő magyar anyanyelvű hallgatók bevonása mellett, a TDK mozgalom növekvő támogatottsága és elismertsége. Mára elmondható, hogy a hallgatói tudományos tevékenység eredményessége az egyetemek rangsorolásában is fontos mutató.  A Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Karán is egyre nagyobb hangsúlyt kap a hallgatói tudományos munka támogatása. A TDK-val kapcsolatos folyamatok Karunkon is jelentős megújuláson mentek és mennek keresztül. A kutatásban vizsgált időintervallum során (2018-2022) mind az oktatói oldalon mind a hallgatói oldalon megjelentek különböző ösztönző tényezők, amelyek azt eredményezték, hogy a hallgatók érdeklődése nem lankadt e tevékenység iránt (még a COVID időszak alatt sem), a tudományos konferencián való részvétel pedig folyamatosan nőtt.  A hallgatói tudományos tevékenység vizsgálatára és előmozdítására 2022 őszén kutatócsoport is alakult, amelynek a célja a fentiek vizsgálata mellett, a tudományos tevékenység és a munkaerőpiaci kihívások közti összefüggések feltárása. 2022 tavaszán a szerzők egy kvantitatív megkérdezésen alapuló kutatás keretében már vizsgálták a hallgatói motivációs tényezőket. Jelen kutatásban kvalitatív kérdőíves megkérdezés került alkalmazásra annak vizsgálatára, hogy milyen külső és belső motivációs tényezők sarkallják hallgatóinkat a tudományos tevékenységre és hogyan lehetne számukra vonzóvá tenni a tudományos kutatómunkát.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Hukné Kiss, Szilvia, Kornélia Zarándné Vámosi, és Ildikó Kovács. 2023. „Egyetemi hallgatók motiválhatósága tudományos diákköri tevékenységre”. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok 18 (Különszám):231-45. https://doi.org/10.14232/jtgf.2023.kulonszam.231-245.
Rovat
Tanulmányok
Szerző életrajzok

Hukné Kiss Szilvia, Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Kar (Budapest)

főiskolai docens

Zarándné Vámosi Kornélia, Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Kar (Budapest)

egyetemi docens

Kovács Ildikó, Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Kar (Budapest)

egyetemi docens

Hivatkozások

A 35. OTDK Társadalomtudományi Szekció (2021): Szakmai beszámoló. OTDK Archívum, OTDK OTDT | OTDK (2023.02.06.)

Anderle Á. (összeáll. és szerk.) (2011): A magyar tudományos diákköri konferenciák története (1951–2011). Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest.

BGE (2023): Vízió és misszió. <https://uni-bge.hu/hu/vizio-es-misszio> (2023.01.23.)

Cziráki Sz., Szabó I., Szendrő P. (2019): XXXIII. Országos Tudományos Diákköri Konferencia: A TDK továbbra is a tudósképzés legfőbb bázisa. Magyar Tudomány 2019/9, Akadémiai Kiadó, Budapest. <https://mersz.hu/hivatkozas/matud_f28681_p3/#matud_f28681_p3> (2023.02.06.)

Cziráki Sz., Szendrő P. (2012): A TDK szerepe, szervezeti keretei és jövője a felsőoktatási tehetséggondozásban. Felsőoktatási műhely, (4): 73–84.

Cziráki Sz., Szendrő P. (2016): Tudományos diákkörök. Educatio, 4: 386–387. <http://www.edu-online.eu/hu/educatio_reszletes.php?id=115> (2022.12.14.)

Dallman K. (2021): A TDK örök! Interjú Dr. Cziráki Szabinával. Új köznevelés, 77 (4): 6–8. ISSN 2064-0625 A TDK örök! | Pedagógiai Folyóiratok (gov.hu) (2023. 02. 20.)

Huber, L. (o.D.): Forschendes Lernen: Begriff, Begründungen und Herausforderungen. Forschendes Lernen: Begriff, Begründungen und Herausforderungen « Lehre laden (ruhr-uni-bochum.de) (2023.02.02.)

OTDT Közgazdaságtudományi Szakmai Bizottság (2021): Konferencia-záró értékelés a 35. OTDK Közgazdaságtudományi Szekciójáról (Sopron, 2021. április 22-24., online) OTDK Archívum. OTDK OTDT | OTDK (2023.02.03.)

Pécsi Tudományegyetem (PTE) Közgazdaságtudományi Kar Közgazdaságtudományi OTDK (2019) A XXXIV. OTDK Közgazdaságtudományi Szekció Szakmai Beszámolója. OTDK OTDT | OTDK (2023.02.05.)

Reinmann, G. (2015): Heterogenität und forschendes Lernen: Hochschuldidaktische Möglichkeiten und Grenzen. In: Klages B. [Hrsg.], Bonillo M. [Hrsg.], Reinders S. [Hrsg.], Bohmeyer A. [Hrsg.]: Gestaltungsraum Hochschullehre. Potenziale nicht-traditionell Studierender nutzen. Opladen ; Berlin ; Toronto : Budrich UniPress Ltd. 2015, S. 121-137 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-114380 - https://doi.org/10.2307/j.ctvbkjxh3.11

Szendrő P., Cziráki Sz. (2009): A tudományos diákkörök szerepe a felsőoktatásban, Education, 2: 155–164. Educatio (edu-online.eu) (2023.02.20.)

Szent István Egyetem (SZIE) Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar (2019): XXXIV. Országos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi Kar szakmai beszámolója. OTDK archivum. OTDK OTDT | OTDK

Szécsi G. (2021): A megújulás műhelyei • A magyar tudományos diákköri konferenciák története (2011–2020), Akadémiai Kiadó, Budapest. https://doi.org/10.1556/9789634546672

Zarándné Vámosi K., Hukné Kiss Sz., Kovács I. (2022): TDK és KKK. Hallgatói aktivitás a Tudományos Diákkörben. In: Zarándné Vámosi K., Hukné Kiss Sz. (szerk.) (2022): TDK Körkép, Fiatal kutatók legújabb eredményei, Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest. 6-15. <https://uni-bge.hu/hu/kkk/dokumentumok/hallgatoi-dokumentumok/tudomanyos-diakkor-dokumentumai/kkk/tdk-korkep_fiatal-kutatok-legujabb-eredmenyei_online.pdf> (2023.01.23.)