Egyetemi hallgatók motiválhatósága tudományos diákköri tevékenységre
Main Article Content
Absztrakt
A Tudományos Diákköri (TDK) mozgalom 2021-ben ünnepelte fennállásának 70. évfordulóját. Az 1951-es indulás óta országos méretűvé vált mozgalom a hallgatói tudományos tevékenységnek és tehetséggondozásnak fontos színtere lett. A 2010-es évekre a mozgalom ismertsége és a hallgatói létszám is jelentősen megnőtt, melynek oka és előidézője a középiskolások és – a 2013-ban indult Tudományos Diákkörök Határok Nélkül (HTDK) program keretein belül – a határon túli felsőoktatásban részt vevő magyar anyanyelvű hallgatók bevonása mellett, a TDK mozgalom növekvő támogatottsága és elismertsége. Mára elmondható, hogy a hallgatói tudományos tevékenység eredményessége az egyetemek rangsorolásában is fontos mutató. A Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Karán is egyre nagyobb hangsúlyt kap a hallgatói tudományos munka támogatása. A TDK-val kapcsolatos folyamatok Karunkon is jelentős megújuláson mentek és mennek keresztül. A kutatásban vizsgált időintervallum során (2018-2022) mind az oktatói oldalon mind a hallgatói oldalon megjelentek különböző ösztönző tényezők, amelyek azt eredményezték, hogy a hallgatók érdeklődése nem lankadt e tevékenység iránt (még a COVID időszak alatt sem), a tudományos konferencián való részvétel pedig folyamatosan nőtt. A hallgatói tudományos tevékenység vizsgálatára és előmozdítására 2022 őszén kutatócsoport is alakult, amelynek a célja a fentiek vizsgálata mellett, a tudományos tevékenység és a munkaerőpiaci kihívások közti összefüggések feltárása. 2022 tavaszán a szerzők egy kvantitatív megkérdezésen alapuló kutatás keretében már vizsgálták a hallgatói motivációs tényezőket. Jelen kutatásban kvalitatív kérdőíves megkérdezés került alkalmazásra annak vizsgálatára, hogy milyen külső és belső motivációs tényezők sarkallják hallgatóinkat a tudományos tevékenységre és hogyan lehetne számukra vonzóvá tenni a tudományos kutatómunkát.
Letöltések
Article Details
Hivatkozások
A 35. OTDK Társadalomtudományi Szekció (2021): Szakmai beszámoló. OTDK Archívum, OTDK OTDT | OTDK (2023.02.06.)
Anderle Á. (összeáll. és szerk.) (2011): A magyar tudományos diákköri konferenciák története (1951–2011). Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest.
BGE (2023): Vízió és misszió. <https://uni-bge.hu/hu/vizio-es-misszio> (2023.01.23.)
Cziráki Sz., Szabó I., Szendrő P. (2019): XXXIII. Országos Tudományos Diákköri Konferencia: A TDK továbbra is a tudósképzés legfőbb bázisa. Magyar Tudomány 2019/9, Akadémiai Kiadó, Budapest. <https://mersz.hu/hivatkozas/matud_f28681_p3/#matud_f28681_p3> (2023.02.06.)
Cziráki Sz., Szendrő P. (2012): A TDK szerepe, szervezeti keretei és jövője a felsőoktatási tehetséggondozásban. Felsőoktatási műhely, (4): 73–84.
Cziráki Sz., Szendrő P. (2016): Tudományos diákkörök. Educatio, 4: 386–387. <http://www.edu-online.eu/hu/educatio_reszletes.php?id=115> (2022.12.14.)
Dallman K. (2021): A TDK örök! Interjú Dr. Cziráki Szabinával. Új köznevelés, 77 (4): 6–8. ISSN 2064-0625 A TDK örök! | Pedagógiai Folyóiratok (gov.hu) (2023. 02. 20.)
Huber, L. (o.D.): Forschendes Lernen: Begriff, Begründungen und Herausforderungen. Forschendes Lernen: Begriff, Begründungen und Herausforderungen « Lehre laden (ruhr-uni-bochum.de) (2023.02.02.)
OTDT Közgazdaságtudományi Szakmai Bizottság (2021): Konferencia-záró értékelés a 35. OTDK Közgazdaságtudományi Szekciójáról (Sopron, 2021. április 22-24., online) OTDK Archívum. OTDK OTDT | OTDK (2023.02.03.)
Pécsi Tudományegyetem (PTE) Közgazdaságtudományi Kar Közgazdaságtudományi OTDK (2019) A XXXIV. OTDK Közgazdaságtudományi Szekció Szakmai Beszámolója. OTDK OTDT | OTDK (2023.02.05.)
Reinmann, G. (2015): Heterogenität und forschendes Lernen: Hochschuldidaktische Möglichkeiten und Grenzen. In: Klages B. [Hrsg.], Bonillo M. [Hrsg.], Reinders S. [Hrsg.], Bohmeyer A. [Hrsg.]: Gestaltungsraum Hochschullehre. Potenziale nicht-traditionell Studierender nutzen. Opladen ; Berlin ; Toronto : Budrich UniPress Ltd. 2015, S. 121-137 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-114380 - https://doi.org/10.2307/j.ctvbkjxh3.11
Szendrő P., Cziráki Sz. (2009): A tudományos diákkörök szerepe a felsőoktatásban, Education, 2: 155–164. Educatio (edu-online.eu) (2023.02.20.)
Szent István Egyetem (SZIE) Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar (2019): XXXIV. Országos Diákköri Konferencia Társadalomtudományi Kar szakmai beszámolója. OTDK archivum. OTDK OTDT | OTDK
Szécsi G. (2021): A megújulás műhelyei • A magyar tudományos diákköri konferenciák története (2011–2020), Akadémiai Kiadó, Budapest. https://doi.org/10.1556/9789634546672
Zarándné Vámosi K., Hukné Kiss Sz., Kovács I. (2022): TDK és KKK. Hallgatói aktivitás a Tudományos Diákkörben. In: Zarándné Vámosi K., Hukné Kiss Sz. (szerk.) (2022): TDK Körkép, Fiatal kutatók legújabb eredményei, Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapest. 6-15. <https://uni-bge.hu/hu/kkk/dokumentumok/hallgatoi-dokumentumok/tudomanyos-diakkor-dokumentumai/kkk/tdk-korkep_fiatal-kutatok-legujabb-eredmenyei_online.pdf> (2023.01.23.)