Pilot kutatás egy menedzsment keretrendszer alkalmazásának lehetőségéről induló vállalkozások körében
Main Article Content
Absztrakt
Hazánkban egészen a 2022. évi jogszabályi változásig folyamatosan növekvő számban jöttek létre egyéni- és társas vállalkozások. A tendencia árnyoldala, hogy az éves szinten mintegy százezer új vállalkozásból, még háromnegyedük sem éli túl az első két évet, mely azonban nem kizárólag hazai probléma, hasonló a helyzet számos európai országban. Joggal vetődik fel a kérdés, hogy mi lehet ennek az oka: versenyképességi problémák, a működési környezet nem megfelelősége, menedzsment vagy menedzsment képességbeli problémák, esetleg a hosszú távú gondolkodás hiánya? Emellett szintén felmerülő kérdés, hogy lehet-e, és ha igen hogyan lehet megfelelően mérni ennek okait. Jelen kutatás célja egy önértékelési modell létrehozása az induló vállalkozások szervezeti jellemzőinek felmérésére és a fejlesztendő területeinek azonosítására. A szerzők a közelmúltban felülvizsgált EFQM 2020 modellt használták fel, amely menedzsment keretet biztosít a változások kezeléséhez és a teljesítmény javításához. A tanulmány kísérletet tesz a modell kritériumainak személyes kérdőíves megkérdezéssel történő validálására 22 induló vállalkozás bevonásával. Az eredmények azt mutatták, hogy bár a modell átfogó kritériumai értékesek, összetettségük akadályozhatja a gyakorlati alkalmazást a kis induló vállalkozások esetében. Ezért egy adaptált, egyszerűsített önértékelési modellt dolgoztak ki, amely a visszajelzések beépítésével és a terminológia egyszerűsítésével javította az alkalmazhatóságot és a megértést. Ez az egyszerűsített modell megtartja az EFQM 2020 modell eredeti szerkezetét, de az induló vállalkozások sajátos kontextusához igazítja azt, így gyakorlati eszközzé válhat az új vállalkozások szervezeti teljesítményének értékelésére és javítására.
Letöltések
Article Details
Hivatkozások
Babbie, Earl R. (2008): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó, Budapest.
Bernáth L. (2007): Gyakorlati útmutató a szervezeti kiválósághoz (Qualimed Csoport 2008. 11-38 p.)
Daniel, J., Naderpour, M., Lin, C. (2019): A fuzzy Multilayer Assessment Method For EFQM. IEEE Transactions on Fuzzy Systems, 27 (6): 1252–1262. https://doi.org/10.1109/tfuzz.2018.2874019
EFQM (2019): The EFQM Model brochure, EFQM.org. <https://efqm.org/news/818-the-efqm-model-brochure> (2022.05.23.)
Eisenhart, M. (2006): Representing qualitative data. In J. Green, G. Camilli, P. Elmore (szerk.): Complementary methods for research in education. American Educational Research Association, Washington, DC 567-581. (2011.01.03.)
Eldridge, S. M., Lancaster, G. A., Campbell, M. J., Thabane, L., Hopewell, S., Coleman, C. L., Bond, C. M. (2016): Defining Feasibility and Pilot Studies in Preparation for Randomised Controlled Trials: Development of a Conceptual Framework. PLOS ONE, 11 (3): e0150205. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0150205
Escrig, A. B., de Menezes, L. M. (2016): What is the effect of size on the use of the EFQM excellence model? International Journal of Operations & Production Management, 36 (12): 1800–1820. https://doi.org/10.1108/ijopm-11-2014-0557
Fonseca, L., Amaral, A., Oliveira, J. (2021): Quality 4.0: the efqm 2020 model and industry 4.0 relationships and implications. Sustainability, 13 (6): 3107. https://doi.org/10.3390/su13063107
HBMVFA (2023): Hajdú-Bihar Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány Beszámoló, LXXXVIII. Kuratóriumi Ülés, 2023. március 23. <https://hbmo.hu/portal/wp-content/uploads/2023/05/09_6_szakmai-munka.pdf > (2024.02.06.)
Mårtensson, P., Fors, U., Fröberg, E., Zander, U., Nilsson, G. H. (2019): Quality of Research Practice – An interdisciplinary face validity evaluation of a quality model. PLOS ONE, 14 (2): e0211636. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0211636
Medne, A., Lapiņa, I., Zeps, A. (2020): Sustainability of a university’s quality system: adaptation of the efqm excellence model. International Journal of Quality and Service Sciences, 12 (1): 29-43. https://doi.org/10.1108/ijqss-09-2019-0108
Pearson, N., Naylor, P. J., Ashe, M. C., Fernández, M. E., Yoong, S. L., Wolfenden, L. (2020): Guidance for conducting feasibility and pilot studies for implementation trials. Pilot and Feasibility Studies. https://doi.org/10.1186/s40814-020-00634-w
Pierog, A. (2023): Instead of Competencies, Leadership Qualities are a New Direction in Leadership Development. GILE Journal of Skills Development, 3 (1): 3–6. https://doi.org/10.52398/gjsd.2023.v3.i1.pp3-6
Poór J., Dajnoki K., Szabó Sz., Módosné Szalai Sz., Jenei Sz. (2022): Kilábalás – Újranyitás – Növekedés. Várható vál-tozások a vállalati/intézményi gazdálkodásban és menedzs-mentben a koronavírus árnyékában. Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Gödöllő. <https://real.mtak.hu/171022/1/Kilabalas-Ujranyitas-Novekedes_2022.pdf> (2024.02.02.)
Prawitz, A. D., Garman, E. T., Sorhaindo, B., O’Neill, B., Kim, J., Drentea, P. (2006): InCharge Financial Distress/Financial Well-Being Scale. PsycTESTS Dataset. https://doi.org/10.1037/t60365-000
Repisky M. (2023): Vállalkozói kudarcból levont tanulságok rendszere. Marketing & Menedzsment, 57 (Különszám EMOK 3): 57–64. https://doi.org/10.15170/mm.2023.57.ksz.03.06
Rivera, D., Piferrer, M., Mundet, H. (2021): Measuring territorial social responsibility and sustainability using the efqm excellence model. Sustainability, 13 (4): 2153. https://doi.org/10.3390/su13042153
Rosnow, R. L., Rosenthal, R. (2005): Beginning behavioral research: A conceptual primer (5th ed). Upper Saddle River, NJ: Pearson PrenticeHall.
Salamonné H. A. (2008): Fejlődési ciklusok és stratégiák a magyarországi kis- és középvállalkozások gyakorlatában. XXI.század – Tudományos Közlemények, 19: 19–44.
Val, P., Regaliza, J., Maraña, P. (2020): Quality in organizations: its capacity for transformation to create sustainable value. Economics and Business Letters, 9 (4): 306–316. https://doi.org/10.17811/ebl.9.4.2020.306-316
Vinogradov Sz. (2020): A nemzeti versenyképesség puha tényezői, a társadalmi versenyképesség. In: Csath, M. (szerk.): Versenyképesség: új elméleti és módszertani közelítések. Dialóg Campus Kiadó, Budapest.
Yousefinezhadi, T., Mohamadi, E., Safari, H., Sari, A. (2015): The effect of iso 9001 and the efqm model on improving hospital performance: a systematic review. Iranian Red Crescent Medical Journal, 17 (12). https://doi.org/10.5812/ircmj.23010
Zhou, C., Zheng, H., Hu, P., Yan, H. (2022): Empirical research on the critical success factors of construction program. Computational Intelligence and Neuroscience, 2022: 1–8. https://doi.org/10.1155/2022/9701963