Munkával kapcsolatos attitűdök vasútszakmai oktatók körében
Main Article Content
Absztrakt
Az elmúlt évtizedekben egyre nagyobb figyelem szegeződik az oktató-hallgató kapcsolatra, amely már kisiskolás kortól a felnőttképzés területéig hatással lehet a hallgatók sikerességére. A stresszmentes környezet kialakítása a hallgatók mellett az oktatók munkával való elégedettségére is pozitív hatást gyakorol. Célul tűztük ki, hogy feltárjuk a vasútszakmai oktatók hallgatókkal való kapcsolatát, részcéljaink között szerepelt az oktatók szervezethez való viszonyulásának és az oktatói munka során tapasztalt nehézségeknek az elemzése. A leíró statisztikák és az esetek számának elemzése mellett fogalomrendszerezést alkalmaztunk. Az eredmények alapján az oktatók bizakodók és barátságos hozzáállást követnek, úgy érzik, hogy a hallgatók könnyen bevonhatók az oktatásba. A szakmai munkában hallgatói részről inkább az ismeretek hiánya jelent nehézséget, mint a hallgatók hozzáállása. Világosnak találják a szervezet céljait, a szakma iránti elhivatottság jellemzi őket, nagyra értékelik az összetartó közösséget, a képzések szervezésével kapcsolatban is inkább elégedettek. A túlterheltség mellett nehezítő tényezőként jelenik meg a jelenleg működő vizsgarendszer, az oktatási eszközök hiánya és a szűkösen rendelkezésre álló idő. A szervezettől valamivel több támogatást várnának a munkavégzéshez kapcsolódóan. Javasoljuk a szervezet képzési rendszerének oktatók bevonásával történő újragondolását és az oktatók széleskörűbb, személyre szabott támogatását.
Letöltések
Article Details
Hivatkozások
Achenbach, T. M., Ivanova, M. Y., Rescorla, L. A., Turner, L. V., Althoff, R. R. (2016): Internalizing/Externalizing Problems: Review and Recommendations for Clinical and Research Applications. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 55 (8): 647–656. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2016.05.012
Alharbi, A. S. (2020): Transitioning into Teaching as a Second Career: Skill Carry-Over, Professional Experience, and Classroom Performance. International Education Studies, 13 (12): 88. https://doi.org/10.5539/ies.v13n12p88
Bascia, N., Rottmann, C. (2011): What’s so important about teachers’ working conditions? the fatal flaw in North American educational reform. Journal of Education Policy, 26 (6): 787–802. https://doi.org/10.1080/02680939.2010.543156
Finch, J. E., Akhavein, K., Patwardhan, I., Clark, C. A. C. (2023): Teachers’ self-efficacy and perceptions of school climate are uniquely associated with students’ externalizing and internalizing behavior problems. Journal of Applied Developmental Psychology, 85 (June 2021): 101512. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2023.101512
Flesch, B. D., Szortyka, A. L. S. C., Houvèssou, G. M., Höfs, F. N., Fassa, A. G. (2021): Major depressive episode externalizing symptoms among university students. PLOS ONE, 16 (6): e0252027. https://doi.org/10.1371/JOURNAL.PONE.0252027
Fütterer, T., van Waveren, L., Hübner, N., Fischer, C., Sälzer, C. (2023): I can’t get no (job) satisfaction? Differences in teachers’ job satisfaction from a career pathways perspective. Teaching and Teacher Education, 121. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103942
García-Rodríguez, L., Iriarte Redín, C., Reparaz Abaitua, C. (2023): Teacher-student attachment relationship, variables associated, and measurement: A systematic review. Educational Research Review, 38 (December 2022): 100488. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2022.100488
Gergely, É., Pierog, A. (2016): Motivációs tényezők feltárása civil és profitorientált szervezeteknél. Gradus, 3 (1): 368–373.
Khan, A. J., Bhatti, M. A., Hussain, A., Ahmad, R., Iqbal, J. (2021): Employee Job Satisfaction in Higher Educational Institutes: A Review of Theories. Journal of South Asian Studies, 9 (3): 257–266. https://doi.org/10.33687/jsas.009.03.3940
Klassen, R. M., Chiu, M. M. (2010): Effects on Teachers’ Self-Efficacy and Job Satisfaction: Teacher Gender, Years of Experience, and Job Stress. Journal of Educational Psychology, 102 (3): 741–756. https://doi.org/10.1037/a0019237
Kotsis, Á., Darnai, B. (2022): A felsőoktatási hallgatók munkával szembeni elvárásainak elemzése Kano-modell segítségével. Marketing & Menedzsment, 56 (3): 43–53. https://doi.org/10.15170/mm.2022.56.03.04
Kun, A. I., Boros, J., Kotsis, Á. (2022): Tudják-e a hallgatók, hogy mennyit (nem) tudnak? – A Dunning–Kruger-hatás vizsgálata üzleti szakokon tanuló felsőoktatási szakképzéses hallgatók körében. Marketing & Menedzsment, 56 (3): 7–20. https://doi.org/10.15170/mm.2022.56.03.01
Lei, H., Cui, Y., Chiu, M. M. (2016): Affective teacher-student relationships and students’ externalizing behavior problems: A meta-analysis. Frontiers in Psychology, 7 (AUG): 1311. https://doi.org/10.3389/FPSYG.2016.01311/BIBTEX
Liu, J., Chen, X., Lewis, G. (2011): Childhood internalizing behaviour: Analysis and implications. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 18 (10): 884–894. https://doi.org/10.1111/j.1365-2850.2011.01743.x
Lu’mu, Cahyadi, A., Ramli, M., Ruslan, Hendryadi. (2023): Perceived related humor in the classroom, student–teacher relationship quality, and engagement: Individual differences in sense of humor among students. Heliyon, 9 (1). https://www.doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e13035
Nguyen, T. D., Pham, L. D., Crouch, M., Springer, M. G. (2020): The correlates of teacher turnover: An updated and expanded Meta-analysis of the literature. Educational Research Review, 31 (August): 100355. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100355
Pozas, M., Letzel-Alt, V., Schwab, S. (2023): The effects of differentiated instruction on teachers’ stress and job satisfaction. Teaching and Teacher Education, 122: 103962. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103962
Rangra, S., Sallak, M., Schön, W., Vanderhaegen, F. (2017): A graphical model based on performance shaping factors for assessing human reliability. IEEE Transactions on Reliability, 66 (4): 1120–1143. https://doi.org/10.1109/TR.2017.2755543
Rose, A. L., Sughrue, J. A. (2020): Promoting Retention of Alternative Certified Teachers Through Professional Development., NASSP Bulletin, 104 (1): 34–54. https://doi.org/10.1177/0192636520913624
Schwartz, S. J., Waterman, A. S., Cobb, C. L., Cano, M. Á., Scaramutti, C., Meca, A., Ozer, S., Ward, C., Puente-Durán, S., Lorenzo-Blanco, E. I., Unger, J. B., Duque, M. C., Vos, S. R., Zeledon, I., Garcia, M. F., Martinez, C. R. (2022): Cultural Stress, Daily Well-Being, and Internalizing and Externalizing Symptoms Among Hispanic College Students. Journal of Counseling Psychology, 69 (4): 416–429. https://doi.org/10.1037/COU0000604
Shernoff, E. S., Mehta, T. G., Atkins, M. S., Torf, R., Spencer, J. (2011): A Qualitative Study of the Sources and Impact of Stress Among Urban Teachers. School Mental Health, 3 (2): 59–69. https://doi.org/10.1007/s12310-011-9051-z
Skaalvik, E. M., Skaalvik, S. (2017): Still motivated to teach? A study of school context variables, stress and job satisfaction among teachers in senior high school. Social Psychology of Education, 20 (1): 15–37. https://doi.org/10.1007/s11218-016-9363-9
Tigchelaar, A., Brouwer, N., Vermunt, J. D. (2010): Tailor-made: Towards a pedagogy for educating second-career teachers. Educational Research Review, 5 (2): 164–183. https://doi.org/10.1016/J.EDUREV.2009.11.002
van Vemde, L., Donker, M. H., Mainhard, T. (2022): Teachers, loosen up! How teachers can trigger interpersonally cooperative behavior in students at risk of academic failure. Learning and Instruction, 82 (December 2021): 101687. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2022.101687
Voss, T., Kunter, M. (2019): “Reality Shock” of Beginning Teachers? Changes in Teacher Candidates’ Emotional Exhaustion and Constructivist-Oriented Beliefs., Journal of Teacher Education, 71 (3): 292–306. https://doi.org/10.1177/0022487119839700