A munkavállalók személyiségtípusának kapcsolata a vezetővel szembeni elvárásaikkal
Main Article Content
Absztrakt
A tanulmány arra a kérdésre keresi a választ, hogy van-e kapcsolat a munkavállalók személyiségvonásai és a vezetőjükkel szembeni elvárásaik között. Annak érdekében, hogy a dolgozók személyiségtípusa és az előnyben részesített vezetési stílus közötti kapcsolatokat feltárjuk, kérdőíves megkérdezést végeztünk. A kérdőív kérdéseit validált mérőeszközök alapján fogalmaztuk meg, az item-ek a Big Five személyiségmodellhez, a Lewin-féle autokratikus, demokratikus és laissez-faire (ráhagyó) vezetési stílusokhoz, valamint az etikus, a karizmatikus és a transzformációs vezetéshez kapcsolódnak. A mintavételhez hólabda módszert alkalmaztunk, összesen 113 fő töltötte ki a kérdőívet; a kapott eredményekből tehát általános következtetések nem vonhatók le, azok csak a vizsgált halmazra igazak. A kapott adatokat SPSS program segítségével elemeztük, Spearman-féle rangkorrelációs vizsgálatokat és nem-paraméteres teszteket (Mann-Whitney és Kruskal-Wallis) végeztünk. Az eredményeink rávilágítottak arra, hogy a dolgozók szocio-demográfiai jellemzői, valamint személyiségjegyeik és vezetővel szembeni elvárásik között kapcsolat van. Részletező elemzéseink alapján az is kiderült, hogy a válaszadók lelkiismeretességének, neuroticizmusának és tapasztalatokra való nyitottságának mértéke, valamint a vezetővel szembeni elvárásaik között is összefüggések mutathatók ki.
Letöltések
Article Details
Hivatkozások
Avolio, B. J., Bass, B. M. (2002): Developing potential across a full range of leadership. Cases on transactional and transformational leadership. USA: Lawrence Erlbaum Associate Publishers.
Burns, J. M. (1978): Leadership. Harper and Row, USA
Brown, M. E., Trevińo, K. L. (2006): Ethical leadership: A review and future directions. The Leadership Quarterly, 17 (6): 595–616. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2006.10.004
Cherry, K. (2021): The Big Five Personality Traits. <https://www.verywellmind.com/the-big-five-personality-dimensions-2795422> (2021.12.15.)
Costa, P. T., Jr., Terracciano, A., McCrae, R. R. (2001): Gender differences in personality traits across cultures: Robust and surprising findings. Journal of Personality and Social Psychology, 81 (2): 322–331. https://doi.org/10.1037/0022-3514.81.2.322
Dubrin, A. J. (2004): Leadership. Research Findings, Practice, and Skills. USA: Houghton Mifflin Company.
Fehér J. (2010): Kortárs személyes vezetési elméletek. Vezetéstudomány, 41 (3): 2–13.
Gleissenebner-Teskey, M. (n. d.). Test Your Charismatic Leadership Potential with the Conger-Kanungo-Questionnaire. <http://www.martina-gleissenebner-teskey.com/wordpress/wp-content/uploads/2017/03/Test-your-Charismatic-Leadership-Potential.pdf> (2021.11.10.)
Hee, O. C. (2014). Validity and Reliability of the Big Five Personality Traits Scale in Malaysia. International Journal of Innovation and Applied Studies, 5 (4): 309–315.
House, R. J. (1976): A 1976 Theory of Charismatic Leadership. Canada: University of Toronto, Faculty of Management Studies, working paper.
Huszti V. (2002): A férfi és női tulajdonos-vezetők sajátosságai. Korszerű vezetés. BME-OM-MIK, 9, 43–49.
Lewin, K., Lipitt, P., White, R. K. (1975): Agresszív viselkedési sémák kísérletileg kialakított társas légkörben. In F. Pataki (szerk.): Csoportdinamika. Budapest: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.
McLeod, S. A. (2021): Theories of Personality. Simply Psychology. <https://www.simplypsychology.org/personality-theories.html> (2021.12.10.)
Mirnics Zs. (2006): A személyiség építőkövei: Típus-, vonás- és biológiai elméletek. Budapest: Bölcsész Konzorcium.
Neal, A., Yeo, G., Koy, A., Xiao, T. (2012): Predicting the form and direction of work role performance from the Big 5 model of personality traits. Journal of Organizational Behavior, 33 (2): 175–192. https://doi.org/10.1002/job.742
Nilwala, N., Gunawardana, K., Fernando, R. L. S. (2017): Scale for Measuring Transformational Leadership in Public Sector Organizations in Sri Lanka: With Special Reference to Ministries of Western Provincial Council. International Journal of Management and Sustainability, 6 (4): 63–74.
Northouse, P. G. (2019): Leadership: Theory and Practice. USA: Sage Publications.
Prentice, M. (1984): An empirical search for a relevant management curriculum. USA: Collegiate News and Views, Winter.
Robins Wahlin, T. B., Byrne, G. J. (2011): Personality changes in Alzheimer’s disease: a systematic review. International Journal of Geriatric Psychiatry, 26 (10): 1019–1029.
Shazia, R. K., Uzma, J. (2018): Revision of Ethical Leadership Scale. Journal of Research and Reflections in Education, 12 (2): 121–135.
Somogyi F. (1998): A csúcsvezető alapvető kritériumáról. Vezetéstudomány, 29 (12): 19–24.
Szondi R., Gergely É. (2018): A teljesítményértékelés és a mentorálás szerepe egy gyakornoki programban. Taylor Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Folyóirat: A Virtuális Intézet Közép-Európa Kutatására Közleményei. 10 (1): 139-148.
Weber, M. (1987): Állam-Politika-Tudomány. Tanulmányok. Budapest: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.
Wooll, M. (2022): The 13 essential leadership values for anyone leading a team. <https://www.betterup.com/blog/10-core-values-of-a-great-leader> (2022.01.15.)