Márkák, színek, illúziók

Main Article Content

Paraszt Márta
Papp János

Absztrakt

A vásárlói magatartásra jellemző szelektív torzítás során a fogyasztó az elvárásaival összhangban értelmezi az adott termékről szerzett információkat. Ebből adódóan a termékről alkotott ítéletei ellentétesek is lehetnek annak valódi paramétereivel. Leemelhetünk az üzletben a polcról egy cikket – annak jobb tulajdonságaiban bízva - csak azért, mert annak szebb a színe vagy éppen azért, mert gyakrabban találkoztunk a márka nevével. Finomabbnak feltételezhetjük vagy akár érezhetjük egy nevesebb márka termékének vagy egy tetszetősebben szervírozott élelmiszer ízét. Lehetünk tehát „előítéletesek” pl. a márka vagy a csomagolás színe alapján. A sztereotípiák felgyorsítják a döntéseinket, értékítéletünket, hasonló folyamat tapasztalható a márkaválasztás során is.
A Szent István Egyetem Agrár- és Gazdaságtudományi Karán – energiaitalokkal - végzett tesztek segítségével igazoltuk, hogy mind a márkák, mind pedig a „csomagolás” (szűkebben annak színe) hatással vannak a megkérdezettekre. A válaszokból kiderült, hogy ízletesebbnek tartják az ismertebb és jól pozícionált termékeket, valamint a megkérdezettek az általuk preferált színű poharukban szervírozott italokat kedvelték jobban.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Paraszt, Márta, és János Papp. 2019. „Márkák, színek, illúziók”. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok 14 (2):193-204. https://doi.org/10.14232/jtgf.2019.2.193-204.
Folyóirat szám
Rovat
Gazdálkodás- és szervezéstudományok