Tehetséges hallgatók karriermotivációi és attitűdjei a Debreceni Egyetemmel kapcsolatban
Main Article Content
Absztrakt
A tanulmány bemutatja, hogy a Debreceni Egyetem tehetséggondozó programban (DETEP) részt vevő hallgatók körében mennyire népszerű a Debreceni Egyetem, mint lehetséges munkahely, továbbá milyen a megítélése, hiszen ez döntő jelentőségű lehet a jövőben, mint leendő munkahely iránti elköteleződés kialakításában. Kérdőíves vizsgálatot alkalmaztunk (a minta elemszáma 92 fő), felmértük, hogy a DETEP-ben részt vevő hallgatókat mi motiválja arra, hogy a Debreceni Egyetem alkalmazásában kezdjék pályafutásukat, milyen karriermotivációval rendelkeznek, továbbá azonosítottuk, hogy a DETEP hallgatói körében milyen tényezők befolyásolhatják a Debreceni Egyetem, mint leendő munkahely iránti elkötelezettséget. A kutatásból kiderül, hogy a karriermotiváció tekintetében a legmagasabb értékelést a tudományos karrier lehetősége kapta, ezt követi a tanulmányokban fontos szerepet játszó oktató szerepe, majd a nemzetközi és hazai konferenciákon való részvételi lehetőség és az egyetemi fejlődéshez és sikerekhez való hozzájárulás. Az egyetemi munkahelyet értéknek tartják és a szakmai színvonal is megfelelő, viszont az alacsony jövedelmi lehetőség bizonyos mértékben visszatartó erővel bír. A hallgatók Debreceni Egyetemről való első benyomását vizsgálva megállapítható, hogy egyértelmű az egyetem pozitív megítélése és jó hírneve. Fejlesztendő területként azonosítottuk a szakmai gyakorlatokkal és a hallgatói ügyintézéssel kapcsolatos feladatokat. A tanulmányi motivációs vizsgálat során viszont kiemelésre került az ösztöndíj program és a gyakorlati tudás megszerzésének lehetősége.
Letöltések
Article Details
Hivatkozások
Balogh L. (2009): A debreceni egyetem tehetséggondozó programja 2001-től napjainkig. Educatio, 18 (2): 174–187.
Balogh L., Fónai M. (2003): Tehetséggondozási formák a Debreceni Egyetemen. Magyar Felsőoktatás, 13 (4-5-6): 13–14.
Balog R., Kardos M. V., Bácsné B. É. (2021): Az Y és Z generáció munkahelyválasztásának szempontjai. Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok , 16 (1-2): 59–67. https://doi.org/10.14232/jtgf.2021.1-2.59-67
Bodnár G., Takács I., Balogh Á. (2011): Tehetségmenedzsment a felsőoktatásban. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, Budapest.
Dajnoki K., Héder M. (2017): „Új szelek fújnak” – a HR válasza a globalizáció és a változás kihívásaira. Hadtudomány: A Magyar Hadtudományi Társaság Folyóirata, 27 (E-szám): 84–93. https://doi.org/10.17047/HADTUD.2017.27.E.84
DETEP honlap <https://detep.unideb.hu/hu/bemutatkozas-0> (2023 02.02.)
Fónai M., Ceglédi T., Márton S. (2012): A Debreceni Egyetemen végzett DETEP-es hallgatók véleménye a programról, és munkaerő-piaci életútjuk néhány vonása. In: Fónai M., Szűcs E. (szerk.): A Debreceni Egyetem „Diplomás Pályakövető Rendszerének” főbb eredményei és tapasztalatai 2010-2011. Debreceni Egyetem, Debrecen. 62–73.
Galasi P., Varga J. (2006): Hallgatói létszám és munkaerőpiac. Felsőoktatási Kutatóintézet, Budapest.
Gergely É., Pierog A. (2018): A tehetség megtartásának lehetőségei a karrierigények tükrében. International Journal of Engineering and Management Sciences (IJEMS), 3 (3): 31-43. https://doi.org/10.21791/IJEMS.2018.3.3.
Hetesi E., Kürtösi Zs. (2009): A felsőoktatás képzési teljesítményének mérési problémái. In: Hetesi Zs., Majó Z., Lukovics M. (szerk.): A szolgáltatások világa. JATEPress, Szeged. 168–185.
Juhász Cs. (2016): Elvárások és elégedettség. Taylor: Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Folyóirat: A Virtuális Intézet Közép-Európa Kutatására Közleményei, 8 (3): 58–64.
Kiss P. (2010): Diplomás kompetenciaigény és munkával való elégedettség. In: Garai O., Horváth T., Kiss L., Szép L., Veroszta Zs. (szerk): Diplomás Pályakövetés IV. Frissdiplomások. Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft., Budapest. 105–129.
Poór J., Bencsik A., Fekete I., Majó Z., László Gy. (2008): Trendek és tendenciák a magyarországi állami egyetemek HR–rendszereinek továbbfejlesztése területén. Competitio , 7 (2): 115–145. https://doi.org/10.21845/comp/2008/2/7
Szabó J. (2014): Felsőoktatási tehetségtérkép – Hallgatói jövőkép. Impulzus – Szegedi Pszichológiai Tanulmányok, 1 (1): 81–93.
Szalmás A. X. (2021): A tehetséggondozás és a Tudományos Diákkörök kapcsolata. Journal of Applied Technical and Educational Sciences, 11 (2): 137–151 http://www.doi.org/10.24368/jates.v11i2.225
Takács I., Takácsné Gy. K. (2010): Tehetséggondozás a felsőoktatásban. Magyar Tudomány, 171 (2): 236–245.
Tóthné T. T., Hlédik E. (2017): Tehetséghiány vagy kompetenciahiány? In: Csiszárik-Kocsir Á. (szerk.): Vállalkozásfejlesztés a XXI. században VII. Óbudai Egyetem, Budapest. 667–684.