Egyetemi oktatók stíluskommunikációs lehetősége(i)
Main Article Content
Absztrakt
Az egyetemi oktatói szerep igen sokrétű, összetett. Az egyetemi oktatónak a tanítástól kezdve a mentoráláson és tutoráláson át a kutatás-fejlesztés területén is helyt kell állnia. Ahhoz azonban, hogy ezt a sokrétű egyetemi oktatói szerepet – a minőség maximája elvárásaival összhangban – át és meg lehessen élni, az egyénnek részben fel kell adnia a saját énjét, részben pedig rá kell hangolódnia azokra az értékekre, amelyek segítik az oktatói szerepéhez illeszkedő stílusa megalkotását. Tekinthetünk e feladatra úgy is, mint egy ön-fejlesztőmérnöki tevékenységre, amely természettudományos alapokon nyugszik. Az egyetemi oktatói lét ugyanis egyfajta korlátok közötti szabadság, amelynek során az egyetemi oktató egyénként próbára teszi a saját rugalmasságát, kibillen, majd újra egyensúlyi helyzetbe hozza magát. De az ’empiriokriticizmus’ létjogosultságával érvelve, felvetődik a kérdés, hogy vajon az egyensúly hogyan tud újra és újra helyreállni a kibillenések után? A stíluskommunikációs lehetőségek adta szabadság egy folyamatosan változ(tathat)ó stílussal ruházza fel az egyetemi oktatót, míg a folyamatban használja kompetenciáit, érik, gazdagodik, változik, fejlődik, kiteljesedik, miközben végbemegy a harmonizáció.
Letöltések
Article Details
Hivatkozások
évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról.
Antonovsky, A. (1979): Health, stress and coping. Jossey-Bass, San Francisco.
Arnheim, R. (1969): Visual thinking. University of California Press, Berkeley - Los Angeles - London.
Bagdy E. (2011): Hivatásszemélyiség. <https://www.youtube.com/watch?v=TCmIk58WN_8> (2022.11.11.)
Bogoly J. Á. (2020): A stíluskommunikáció értéklánca. Alkalmazott irodalom- és kultúratudomány/stíluskommunikáció. Tanulmányok és esszék. Bálint Sándor Szellemi Örökségért Alapítvány, Szeged.
Dugonics A. (1784): Tudákosság (négykötetes mű). Pest.
Fekete I. (1962): Tüskevár. Móra Ferenc Ifjúsági Könyvkiadó, Budapest.
Frank, M. (1993): Stílus és filozófia. Műhely, 93 (4): 51–56.
Grice, H. P. (1997): A társalgás logikája. In: Pléh Cs., Síklaki I., Terestyéni T. (szerk.): Nyelv, kommunikáció, cselekvés. Osiris Kiadó, Budapest. 213–227.
Jung, C. G. (ford. Kovács V.) (1987): Emlékek, álmok, gondolatok. Európa Könyvkiadó, Budapest.
Nádudvari G. (2017): A stíluskommunikáció, mint önmegalkotó művészeti tevékenység. In: Kárpáti A. (szerk.): I. Művészetpedagógiai Konferencia: A világ új képe a művészetben és a tudományban. Fókuszban: a vizuális kultúra pedagógiája. Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest. 126–127.
Nádudvari G. (2018): A média jelentősége az egészségfejlesztésben: tömegkommunikációs és stíluskommunikációs alapfogalmak. In: Lippai L. (szerk.): Testmozgás, aktív szabadidő-eltöltés és a holisztikus egészség. II. Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Alkalmazott Egészségtudományi és Egészségfejlesztési Intézet, Szeged. 60–67.
Roberts, J. E., Bell, M. A. (2000): Two- and three-dimensional mental rotation tasks lead to different parietal latrality for men and women. International Journal of Psychophysiology, 50 (3): 235–246. https://doi.org/10.1016/S0167-8760(03)00195-8
Roberts, J. E., Bell, M. A. (2003): Sex differences on a computerized mental rotation task disappear with computer familiarization. Perceptual and Motor Skills, 91 (7): 1027–1034. https://doi.org/10.2466/PMS.91.7.1027-1034
Vanderberg, S. G., Kuse, A. R. (1978): Mental rotations, a group test of three-dimensional spatial visualization. Perceptual and Motor Skills, 47 (2): 599–604. https://doi.org/10.2466/pms.1978.47.2.599
Váradi K., Horváth I. (2008): Gépészeti tervezést támogató technológiák. Műegyetemi Kiadó, Budapest.
Várkonyi P. L., Domokos G. (2006): Mono-monostatic bodies: The answer to Arnold's question. The Mathematical Intelligencer, 28 (4): 34–38. https://doi.org/10.1007/BF02984701
Weöres S. (1945): A teljesség felé. Csönge 1944–45., 136 p. <http://www.muszeroldal.hu/measurenotes/ws-teljesseg.pdf > (2022.11.11.)
URL1: https://www.nkp.hu/tankonyv/fizika_10_nat2020/lecke_01_002 (2022.11.11.)
URL2: https://bespokemagazin.hu/szemle/stiluskommunikacio-egyetemi-kepzes (2022.11.11.)
URL3: https://pszichoforyou.hu/ruminacio/ (2022.11.11.)
URL4: https://www.youtube.com/watch?v=Wo3HP1jwuIU (2022.11.11.)