Fight for customers Correlations of Trade Organizations and Sales Promotion on the Hungarian FMCG market
Main Article Content
Abstract
Tract of time after the millennial brought well definable changes in retailers’ trade organizations and marketing activity in the Hungarian three-pole FMCG market. Operation conditions of enterprises became more complicated which is also reflected in the variability of the number and intensity of relevant influencing factors as well as in the difficulties of forecasting them. Out of these the change of consumer/purchase behaviour, the growth of competition intensity, the swell of procurement marketing, changes in channel position, the innovation of informatics and info communication tools, the dominant change of economic environment, the stiffening legislation and the unexpected influence of ecological environment can be highlighted. An important starting point for exploring the impact of the changes focusing on market competition is that the number and activity of chain stores operating in Hungary has stabilized, which has shifted the direction of research to explore the relationship between trade organization and marketing, improving competitive advantages and management efficiency.
Downloads
Article Details
References
Agárdi I. (2010): Kereskedelmi marketing és menedzsment. Akadémiai Kiadó, Budapest. https://doi.org/10.1556/9789634540168
Blattberg, Robert C., Neslin Scott A. (1993): „Chapter 12 Sales promotion models Handbooks,” in: Operations Research and Management Science, 5: 553–609. https://doi.org/10.1016/s0927-0507(05)80035-0
Dudás K. (2012): A kereskedelmi gazdaságtan alapjai. PTE KTK, Pécs.
Horváth D., Bauer A. (szerk.) (2013): Marketingkommunikáció. Akadémiai kiadó, Budapest. https://doi.org/10.1556/9789630597227
Juhász A., Kenedics K., Sólyom Cs. (2006): Kereskedelmi vállalkozások gazdálkodása és vezetése. BGF Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Budapest.
Koppelmann U. (1997): Beschaffungsmarketing für die Praxis. Springer Verlag, Tokio.
Kotler, P., Keller, K. L. (2012): Marketingmenedzsment. Akadémiai kiadó, Budapest. https://doi.org/10.1556/9789630597784
McGoldrick, P. J. (1990): Retail marketing. Mcgraw-Hill Book Company, London.
Nilsson, J., Hozier, G. C., Host V. (1989): Reseller A sortment Decision Criteria. Journal of Marketing Research 26 (1): 1. https://doi.org/10.2307/3172679
Panyor Á., Balogh S., Hampel Gy. (2019): Élelmiszer-gazdaság. Szegedi Tudományegyetem,
Pénzes I. R. (2005): Kereskedelmi vállalkozások beszerzési és értékesítési magatartásának modellezése. In: Józsa, László; Varsányi, Judit (szerk.) Marketingoktatás és kutatás a változó Európai Unióban: Marketing Oktatók Klubjának XI. Konferenciája előadásai Győr, Magyarország : Széchenyi István Egyetem 655 p. CD kiadvány
Pénzes I. R. (2010): Üzletláncok vásárlásösztönzésének hatása a magyarországi FMCG piacon, Marketing és Menedzsment, 44 (3): 29–39.
Pénzes I. R., Pólya É. (2019): Az üzletválasztást befolyásoló tényezők és az élelmiszerkiskereskedelmi üzlethálózat kölcsönhatásai, Economica (SZOLNOK) 10 (2): 77–82. https://doi.org/10.47282/economica/2019/10/2/4091
Pénzes I. R., Gyenge B. (2010): Kereskedelmi marketing. Szent István Egyetem Gödöllő Gazdaságtudományi Kar Marketing Intézet, Gödöllő.
Rekettye G. (2011): Multidimenzionális árazás Insight trendek, vásárlók. Budapest Akadémiai Kiadó, Budapest. https://doi.org/10.1556/9789630597937
Schenk, H. O. (2007): Psychologie im Handel Entscheidungsgrundlagen für das Handelsmarketing. 2. Auflage München Wien Oldenburg Verlag
Szakály Z. (szerk) (2017): Élelmiszermarketing. Budapest: Akadémiai kiadó, Budapest. https://doi.org/10.1556/9789634540250
Tonndorf, H. G. (1997), Kiskereskedelem Európai Színvonalon. Novorg Kiadó, Budapest.
Vörösmarty Gy. (2001): A beszerzés információs kapcsolatai. doktori disszertáció Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási egyetem, Budapest.