The Development of Controlling From the 20th Century to the Present Day
Main Article Content
Abstract
The scientific field of controlling has undergone great development in recent decades. In connection with financial accounting the management accounting activity was developed, which gathered it together the areas responsible for costs and results accounting and for planning, thus interweaving the entire company's activities, from the financial area to the production, sales, marketing, and human resources processes satisfying the management's ever-increasing need for information. Regarding the development of the controlling activity, we have to make difference between the Anglo-Saxon and the German trends. The fundamental difference is related to the location of controlling within the organizational framework, according to the English trend, controlling is an integral part of management, its main task is to help management to become capable of efficient allocation of resources. On the other hand, the German approach regarded controlling as an information-producing tool system as a separate organizational unit on the basis of which the manager was able to implement the various planning and control processes. However, the two trends have in common that, beyond the operational management areas controlling activities also extend to strategic levels, thus serving to effectively improve company performance.
Downloads
Article Details
References
Baricz R., Róth J. (1994): Könyvviteltan. Aula Kiadó, Budapest.
Blumné Bán E., Zéman Z. (2014): Controlling a vezetés szolgálatában. Történeti fejlődés, perspektívák. Gazdálkodás- és szervezéstudományi folyóirat, 6 (1-2): 439–447.
Bodnár V., Vida G. (2008): Folyamatmenedzsment a gyakorlatban - Árbevétel-növelés és költségcsökkenés tartósan jó folyamatteljesítménnyel. IFUA Horváth & Partnerts, Budapest.
Böcskei E., Bács Z., Fenyves V., Tarnóczi T. (2015): Kockázati tényezők lehetséges előrejelzése, a gazdálkodás felelősségének kérdése a számviteli beszámolóból nyerhető adatok tükrében. Controller Info, 3 (3): 7–14.
Chikán A. (2003): Vállalatgazdaságtan. Aula Kiadó, Budapest.
Hahn, A. (2005): Der Controller als Sparringpartner. Manager und Controller als Gespann. ControllerNews, 15 (1): 71–89.
Hanyecz L. (2011): A modern vezetői controlling. Saldo Kiadó, Budapest.
Hágen I. Zs., Méhesné B. Sz. (2014): A vállalati kontrolling alkalmazásának jelentősége. Controller Info, 2 (1): 33–38.
Horváth P. (1993): Controlling: a sikeres vezetés eszköze. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest.
Horváth P. (2003): A Controller: a vezetés navigátora, Menedzsment Fórum.
Horváth és Partner (1997): Controlling. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 212 p.
Kalmár P., Zéman Z., Lukács J. (2015): Bankkontrolling marketingszemléletben – alkalmazott statisztika a kontrolling szolgálatában. Hitelintézeti Szemle, 14 (4): 108–123.
Körmendi L., Tóth, A. (1998): Controlling a hazai szervezetek gazdálkodási gyakorlatában. WEKA Szakkiadó Kft., Budapest.
Lakatos V., Béresné Mártha B., Tömöri G. (2020): Controlling módszerek ismerete és alkalmazásuk az Észak-alföldi régió kis- és középvállalkozásainak gyakorlatában. Int. J. Eng. Manag. Sci., 5 (1): 441–452. https://doi.org/10.21791/IJEMS.2020.1.37
Mészáros Á. (1995): A controlling sajátosságai a magyar konszern- és holdingszervezetekben. Vezetéstudomány, 26 (3): 25–37.
Nagy T. (2016): A Lean menedzsment és a controlling kapcsolati rendszere. Controller Info, 4 (1): 38–42.
Schmalen H. (2002): Általános üzleti gazdaságtan. Axel Springer Budapest Kiadó, Budapest.
Zéman Z. (2016): A kontrolling fejlődéstörténetének főbb irányzatai. Gazdaság és társadalom, 8 (2): 77–91. https://doi.org/10.21637/GT.2016.2.04.