Tehetséges hallgatók karriermotivációi és attitűdjei a Debreceni Egyetemmel kapcsolatban

Main Article Content

Gergely Éva
Sándorné Veres Krisztina
Barizsné Hadházi Edit
Horváth Adrienn

Absztrakt

A tanulmány bemutatja, hogy a Debreceni Egyetem tehetséggondozó programban (DETEP) részt vevő hallgatók körében mennyire népszerű a Debreceni Egyetem, mint lehetséges munkahely, továbbá milyen a megítélése, hiszen ez döntő jelentőségű lehet a jövőben, mint leendő munkahely iránti elköteleződés kialakításában. Kérdőíves vizsgálatot alkalmaztunk (a minta elemszáma 92 fő), felmértük, hogy a DETEP-ben részt vevő hallgatókat mi motiválja arra, hogy a Debreceni Egyetem alkalmazásában kezdjék pályafutásukat, milyen karriermotivációval rendelkeznek, továbbá azonosítottuk, hogy a DETEP hallgatói körében milyen tényezők befolyásolhatják a Debreceni Egyetem, mint leendő munkahely iránti elkötelezettséget. A kutatásból kiderül, hogy a karriermotiváció tekintetében a legmagasabb értékelést a tudományos karrier lehetősége kapta, ezt követi a tanulmányokban fontos szerepet játszó oktató szerepe, majd a nemzetközi és hazai konferenciákon való részvételi lehetőség és az egyetemi fejlődéshez és sikerekhez való hozzájárulás. Az egyetemi munkahelyet értéknek tartják és a szakmai színvonal is megfelelő, viszont az alacsony jövedelmi lehetőség bizonyos mértékben visszatartó erővel bír. A hallgatók Debreceni Egyetemről való első benyomását vizsgálva megállapítható, hogy egyértelmű az egyetem pozitív megítélése és jó hírneve. Fejlesztendő területként azonosítottuk a szakmai gyakorlatokkal és a hallgatói ügyintézéssel kapcsolatos feladatokat. A tanulmányi motivációs vizsgálat során viszont kiemelésre került az ösztöndíj program és a gyakorlati tudás megszerzésének lehetősége.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Gergely, Éva, Krisztina Sándorné Veres, Edit Barizsné Hadházi, és Adrienn Horváth. 2023. „Tehetséges hallgatók karriermotivációi és attitűdjei a Debreceni Egyetemmel Kapcsolatban”. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok 18 (Különszám):159-71. https://doi.org/10.14232/jtgf.2023.kulonszam.159-171.
Rovat
Tanulmányok
Szerző életrajzok

Gergely Éva, Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar, Vezetés- és Szervezéstudományi Intézet, Emberi Erőforrás Menedzsment nem önálló Tanszék (Debrecen)

egyetemi docens

Sándorné Veres Krisztina, Debreceni Egyetem, Kancellária, HR Igazgatóság, HR Ügyvitel-szervezési Osztály (Debrecen)

mb. osztályvezető

Barizsné Hadházi Edit, Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar, Vezetés- és Szervezéstudományi Intézet, Vezetéstudományi nem önálló Tanszék (Debrecen)

egyetemi docens

Horváth Adrienn, Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar, Vezetés- és Szervezéstudományi Intézet, Szervezés és Kommunikáció nem önálló Tanszék (Debrecen)

adjunktus

Hivatkozások

Balogh L. (2009): A debreceni egyetem tehetséggondozó programja 2001-től napjainkig. Educatio, 18 (2): 174–187.

Balogh L., Fónai M. (2003): Tehetséggondozási formák a Debreceni Egyetemen. Magyar Felsőoktatás, 13 (4-5-6): 13–14.

Balog R., Kardos M. V., Bácsné B. É. (2021): Az Y és Z generáció munkahelyválasztásának szempontjai. Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok , 16 (1-2): 59–67. https://doi.org/10.14232/jtgf.2021.1-2.59-67

Bodnár G., Takács I., Balogh Á. (2011): Tehetségmenedzsment a felsőoktatásban. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, Budapest.

Dajnoki K., Héder M. (2017): „Új szelek fújnak” – a HR válasza a globalizáció és a változás kihívásaira. Hadtudomány: A Magyar Hadtudományi Társaság Folyóirata, 27 (E-szám): 84–93. https://doi.org/10.17047/HADTUD.2017.27.E.84

DETEP honlap <https://detep.unideb.hu/hu/bemutatkozas-0> (2023 02.02.)

Fónai M., Ceglédi T., Márton S. (2012): A Debreceni Egyetemen végzett DETEP-es hallgatók véleménye a programról, és munkaerő-piaci életútjuk néhány vonása. In: Fónai M., Szűcs E. (szerk.): A Debreceni Egyetem „Diplomás Pályakövető Rendszerének” főbb eredményei és tapasztalatai 2010-2011. Debreceni Egyetem, Debrecen. 62–73.

Galasi P., Varga J. (2006): Hallgatói létszám és munkaerőpiac. Felsőoktatási Kutatóintézet, Budapest.

Gergely É., Pierog A. (2018): A tehetség megtartásának lehetőségei a karrierigények tükrében. International Journal of Engineering and Management Sciences (IJEMS), 3 (3): 31-43. https://doi.org/10.21791/IJEMS.2018.3.3.

Hetesi E., Kürtösi Zs. (2009): A felsőoktatás képzési teljesítményének mérési problémái. In: Hetesi Zs., Majó Z., Lukovics M. (szerk.): A szolgáltatások világa. JATEPress, Szeged. 168–185.

Juhász Cs. (2016): Elvárások és elégedettség. Taylor: Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Folyóirat: A Virtuális Intézet Közép-Európa Kutatására Közleményei, 8 (3): 58–64.

Kiss P. (2010): Diplomás kompetenciaigény és munkával való elégedettség. In: Garai O., Horváth T., Kiss L., Szép L., Veroszta Zs. (szerk): Diplomás Pályakövetés IV. Frissdiplomások. Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft., Budapest. 105–129.

Poór J., Bencsik A., Fekete I., Majó Z., László Gy. (2008): Trendek és tendenciák a magyarországi állami egyetemek HR–rendszereinek továbbfejlesztése területén. Competitio , 7 (2): 115–145. https://doi.org/10.21845/comp/2008/2/7

Szabó J. (2014): Felsőoktatási tehetségtérkép – Hallgatói jövőkép. Impulzus – Szegedi Pszichológiai Tanulmányok, 1 (1): 81–93.

Szalmás A. X. (2021): A tehetséggondozás és a Tudományos Diákkörök kapcsolata. Journal of Applied Technical and Educational Sciences, 11 (2): 137–151 http://www.doi.org/10.24368/jates.v11i2.225

Takács I., Takácsné Gy. K. (2010): Tehetséggondozás a felsőoktatásban. Magyar Tudomány, 171 (2): 236–245.

Tóthné T. T., Hlédik E. (2017): Tehetséghiány vagy kompetenciahiány? In: Csiszárik-Kocsir Á. (szerk.): Vállalkozásfejlesztés a XXI. században VII. Óbudai Egyetem, Budapest. 667–684.