Pécs turizmusának első aranykora az 1930-as évek THE FIRST GOLDEN AGE OF THE TOURISM OF PÉCS THE 1930S
Main Article Content
Abstract
Abstract
A XX. század harmadik évtizedében a polgárosodás erősödésével és a középosztály szélesedésével, valamint egyes társadalmi rétegek növekvő szabadidejével összhangban felerősödött a hazai lakosság körében is a turisztikai szolgáltatások iránti kereslet. Ebbe a folyamatba Pécs város vezetése a 30-as évek legelején bekapcsolódott, és az idegenforgalom fejlesztésének elkötelezett támogatójává vált. Jelen tanulmányban a pécsi idegenforgalom 1930 és 1939 közötti időszakának legfontosabb és legérdekesebb momentumait mutatjuk be a Dunántúl folyóirat cikkei és az 1933-ban létrehozott városi idegenforgalmi bizottság jól dokumentált tevékenységének levéltári anyagai alapján. Pécs vezetése a város és a Mecsek adottságaira építve -a mai kor szemüvegén keresztül megítélve is- tiszteletreméltó és korszerű kínálatfejlesztési programot valósított meg. A mai turizmuselméleti terminológiát használva megállapítjuk, hogy többek között a kulturális-, az öko- és a gasztroturizmus területén innovatív termékfejlesztési folyamatok indultak meg a vizsgált időszakban. Segítették a vendégek fogadásához szükséges szálláskapacitás kiépülését, ösztönözték a közlekedési kapcsolatok fejlődését, és konkrét attrakció-fejlesztéseket valósítottak meg.
The tourism of Pécs experienced an extraordinary development in the 1930s. The cities of the country, getting over the trauma of the 1st World War and the Great Economic Crisis, realised the economic opportunities of tourism and their majority started a conscious development of this branch of economy. Its importance was also realised by the management of Pécs and among the firsts in the country, on the 28th March, 1933 the municipality committee adjudicated to establish the tourism committee and the tourism bureau. An enthusiastic welcome “propaganda” has been launched and a conscious product development work has been realised primarily concentrating on – in today’s terms – cultural and ecotourism. The tourism supply was based on the heritage values of the city and on the natural beauties of the Mecsek Mountains. The hosting conditions, such as the accommodations and guest catering places, were established with the adequate quality. Such transport connections were realised – which can make us envious even today – as the direct flight connections with Budapest and Kaposvár or the train connections with Vienna. Budapest could be accessed within 3 hours by train and due to the cheap railways domestic tourism became multitudinous and its greatest beneficiary was Pécs. The city development decisions payed regard to the needs of tourism and there was also an intention to utilise the local products in tourism which is even fashionable today. Presently the market of local products has its renaissance. The results of the 1930s have their impacts on the tourism of the present day Pécs