Oh My! For a Girl, You...? Gender Cultures In Engineering Departments in an Institution of Higher Education from the Prespective of the Female Students

Main Article Content

Valéria Szekeres
Erzsébet Takács
Lilla Vicsek

Abstract

Given that there is a shortage of engineers and IT professionals in some segments of the Hungarian labor market, it is an important strategic objective to increase the number of secondary school students who opt for technology programs as their first choice when applying for university programs. One way to achieve this aim is to persuade more young women to apply for programs in these fields, where they are still extremely underrepresented. Our research explores some elements of the gender culture at the faculties of technology of a Hungarian university, drawing on Brigitte Liebig’s model. We compared the organizational elements of the gender culture with the situation outside of the organization. The data we analyze was elicited in focus group discussions with female students of the electronic, mechanical engineering, and IT faculties. The results show that the female students in the research have met almost the same doubts concerning their professional ambitions within the organization as outside of it. On the other hand, Many female students also felt that in the organization they had experienced several advantages of being a woman, such as greater attention and greater extent of helpfulness from professors, although in some cases this attention was combined with an attitude from the professors that implied the female students would be less successful in the completion of the required tasks. 

Article Details

How to Cite
Szekeres, Valéria, Erzsébet Takács, and Lilla Vicsek. 2013. “Oh My! For a Girl, You. ? Gender Cultures In Engineering Departments in an Institution of Higher Education from the Prespective of the Female Students”. Interdisciplinary EJournal of Gender Studies 3 (1):125-44. https://analecta.hu/index.php/tntef/article/view/33686.
Section
Articles
Author Biographies

Valéria Szekeres, Óbudai Egyetem

Szekeres Valéria docens az Óbudai Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Intézetében. PhD fokozatát a nemzetközi gazdasági kapcsolatok területén védte meg 2000-ben Japánban, a Tohoku Egyetemen. Két évig vendégtanárként dolgozott a Tezukayama Gakuin Egyetemen Japánban. Kutatási területe a gender költségvetés, illetve a közgazdaságtan gender szempontú vizsgálata. Publikációi az Economic Research Annual (Japán), a Külgazdaság, és az Acta Oeconomica folyóiratokban jelentek meg. 2011 óta egy gender alprojektet vezet (TÁMOP 4.2.2/B-10/1-2010-0020), amelynek célja a műszaki területre jelentkező hallgatónők számának növelése. Legutóbbi publikációi ezzel a témával foglalkoznak, köztük a Takács Erzsébettel és Vicsek Lillával közösen megjelentetett ”Barriers inhibiting girls to apply to technology academic programmes – Results from a Hungarian focus group study”, in Proceedings of the 8th International Conference on Education, Samos, Greece (ISBN: 978-618-5009-05-2)

Erzsébet Takács, Eötvös Loránd Tudományegyetem

Takács Erzsébet az ELTE Társadalomtudományi Karán tudományos munkatársként, a Debreceni Egyetemen segédmunkatársként tanít. Az ELTE-n és a párizsi École des Hautes Études-on 2008-ban doktori fokozatot szerzett szociológiából. Disszertációja az interdiszciplinaritással, a történelem és szociológia viszonyával foglalkozik. A Modern Szociológiai Paradigmák című OTKA kutatás résztvevője. Aktuális kutatási területe a modernitás-elméletek, illetve ezek magyarországi társadalmi adaptálhatóságának vizsgálata, a gender szerepének vizsgálata a felsőoktatás területén. Több társadalmi alapkutatási, fókuszcsoportos vizsgálat moderátora, elemzője. Írásai a Buksz, a Korall, a Replika, a Századvég, a Szociológiai Szemle hasábjain jelentek meg. Doktori értekezése Közös kaland? A szociológia és a történelem (tudomány) viszonya a XX. századi Franciaországban. A durkheimi paradigma problematikája címmel jelent (Budapest: Equinter, 2010.) Legfrissebb kutatásához kapcsolódóan a Replika (2012. 79.) tematikus számát társszerkesztette Individuumszociológiák címmel (Szépe Andrással).

Lilla Vicsek, Corvinus Egyetem

Vicsek Lilla a Budapesti Corvinus Egyetem Szociológia és Társadalompolitika Intézetének docense. PhD disszertációját 2004-ben a Corvinus Egyetemen védte meg szociológiából, disszertációjában a magyar lakosság bizonytalanságérzetét vizsgálta fókuszcsoportokkal és reprezentatív kérdőíves felméréssel. 2008-2011-ben Bolyai ösztöndíjas. 2013-ban a Szociológiai Szemle főszerkesztője. Főbb kutatási területei a nemek kultúrája a szervezetekben, a férfi és női vezetők megítélése, fókuszcsoportok módszertana, valamint a természettudományok és technológiák társadalmi aspektusai. 2006-ban jelenet meg Fókuszcsoport című módszertani monográfiája (Budapest: Osiris). Rendszeresen publikál nemzetközi folyóiratokban. Írásai a következő folyóiratokban jelentek meg: Gender in Management: An International Journal, International Journal of Qualitative Methods, The Qualitative Report, New Genetics and Society, Science Communication, PLoS ONE.