The The Sad Critique, the Lawyer, and the Teacher(ess) Histories of Nineteenth-Century Hungarian Literature

Main Article Content

Zsolt Mészáros

Abstract

There is a tendency in Hungarian literary reception that locates the emergence of Hungarian Women’s literature at the turn of the last century only. Is that late perception a matter of literary history or that of contemporary cultural memory? In my paper I will point out that there is a continuous presence of women authors throughout the 19th century by exploring three nineteenth-century works that represent and reflect on contemporary female authors: Pál Gyulai, Írónőink (1858), Károly Zilahy, Hölgyek Lantja (1865), Mariska Fayl-Hentaller, A magyar írónőkről (1889). At the same time, the works of these women authors are rendered into a „ second(ary) literary history”. It is this 19th century devaluation that has continued to shape our current reception, producing the telling gaps in our cultural memory.

Article Details

How to Cite
Mészáros, Zsolt. 2012. “The The Sad Critique, the Lawyer, and the Teacher(ess): Histories of Nineteenth-Century Hungarian Literature”. Interdisciplinary EJournal of Gender Studies 2 (3):3-12. https://analecta.hu/index.php/tntef/article/view/33661.
Section
Articles
Author Biography

Zsolt Mészáros, Eötvös Loránd Tudományegyetem

Mészáros Zsolt PhD hallgató, ELTE-BTK Irodalomtudományi Doktori Iskola. Disszertációjának témája a Wohl-nővérek irodalmi munkássága. 2 010-től tagja a Nőírók és publikációs fórumaik a századforduló Magyarországán kutatócsoportnak (ELTE-BTK, OTKA/PD 104264). Kutatási területe a 19. századi nőirodalom és nőművészet. Ebben a témakörben rendszeresen ad elő konferenciákon (Újraírások, Budapest, 2009; Szépirodalom a sajtóban, Eger, 2010; TIGRE-szeminárium, Párizs, l’ENS, 2010; Masculin/Féminin, Lyon, 2010; III. Fiatal Művészettörténészek konferenciája, Marosvásárhely, 2 011). Zsadányi Edittel és Diera Bernadettel közösen állították össze a 20. század első felének magyar női szerzőinek bibliográfiáját (Új Magyar Irodalomtörténet, NKFP 5/0113).