Use of Waste, Processing the Theme of Circular Economy in School with the Help of Recycling Clothes

Main Article Content

Dominik Máté Fabula
Zsuzsanna Angyal

Abstract

The pedagogy of environmental education and sustainability has long been an important part of children's education both worldwide and in Hungary. We have been aware of our planet's problems for decades, and finding solutions to them is an increasingly pressing issue. The pedagogy of environmental education and sustainability aims to target these questions during the education of children. In Hungary, these goals are mostly to be achieved with the help of natural science subjects and with the sustainability subject, which can be chosen as an independent matriculation subject from September 2022. The subject of sustainability is still taught in a few institutions. However, the issue of sustainability and the lessons associated with it have been supported by the program called Sustainability Theme Week since 2016. A lesson plan by Dominik Máté Fabula that was created during a public tender they announced is also the basis of the present work, which is about the reuse and recycling of clothes based on a circular economy. The students, learning the difference between the linear and circular economy, must work out the possibilities of recycling clothes in group work. In our study, we will present the possibility of implementing the lesson plan, possible practical changes, and experiences after implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fabula, Dominik Máté, and Zsuzsanna Angyal. 2024. “Use of Waste, Processing the Theme of Circular Economy in School With the Help of Recycling Clothes”. Journal of Environmental Geography 17 (1-4):132-43. https://doi.org/10.14232/jengeo-2024-45792.
Section
Articles
Author Biographies

Dominik Máté Fabula, Eötvös Loránd University

Centre for Environmental Sciences

Zsuzsanna Angyal, Eötvös Loránd University

Centre for Environmental Sciences

References

Armstrong, J.B., Impara, J.C. 1991. The impact of environmental education program on knowledge and attitude. Journal of Environmental Education 22(4), 36–40. DOI: 10.1080/00958964.1991.9943060

Bodáné Kendrovics, R. 2015. A projektmódszer alkalmazása a Vízminőség-védelem tantárgy oktatásában. In: Kováts-Németh, M., Bodáné Kendrovics, R. (Eds.) A környezetpedagógia elmélete és gyakorlata. Palatia Nyomda és Kiadó Kft., Győr

Dobos, O. 2018. A választhatóság lehetősége a tanulás információgyűjtő fázisában és a tanulásszervezésben – alternatív iskolai gyakorlatok bemutatása az IPOO-modell alapján. Különleges Bánásmód IV(2), 17‒26. DOI: 10.18458/KB.2018.2.17

Dudok, F. 2022. Környezeti nevelés és fenntarthatóság. Kultúratudományi Szemle IV, 161–162. DOI: 10.15170/KSZ.2022.04.03-04.12

Kováts-Németh, M. 2010. Az erdőpedagógiától a környezetpedagógiáig, Comenius Kft., Pécs

Lubinszki, M. 2023. A fenntarthatóságra nevelés pedagógiai aspektusai. OxIPO 37-48. DOI: 10.35405/oxipo.2023.4.37

Makádi, M. 2015. Tevékenykedtető módszerek a földrajztanításban. TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1-2013-0007, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest DOI: 10.21862/978-963-284-669-9

Réti, M., Varga, A. 2008. Új tendenciák a fenntarthatóságra nevelésben. Új Pedagógiai Szemle 10, 17-43.

Schnell, Zs., Zalay, Sz., Gombás, I. 2022. A projektpedagógia metodikája és megvalósulásának egy reprezentatív példája: a pécsi Leőwey Klára Gimnázium VIZED Projektje. Kultúratudományi Szemle 3(4), 135–149. DOI: 10.15170/ksz.2021.03.04.09

Schróth, Á. (ed.) 2015. Környezettan szakmódszertan környezettan szakos tanárjelöltek részére. ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium, Budapest pp. 3–13.

Simonyi, P., Zsótér, B. 2020. A fenntartható fejlődés, a fenntarthatóság értelmezési kérdései a megvalósítás érdekében. Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok XV(1–2), 55–67. DOI: 10.14232/jtgf.2020.1-2.55-67

Szélpál, Sz., Varga, J. 2023. Fenntarthatóság stratégiák, javaslatok, programok története az EU-ban – a Zöld Európa megteremtése és a Green Deal előzményei. Acta Humana 3, 185–199. DOI: 10.32566/ah.2023.3.9

https://ii.library.jhu.edu/2015/01/30/a-guide-to-blooms-taxonomy/

https://www.fenntarthatosagi.temahet.hu/ismerteto

https://www.viraghgedeon.hu/szakmai-dokumentumok/kkk-ptt