Kano modell alkalmazása a logisztikai szolgáltatók kiválasztása során
Main Article Content
Absztrakt
A vevői elégedettség elérése a versenyelőny megszerzésének egyik fő eszköze, a legtöbb vállalat számára prioritás a stratégia kialakításában. Annak megértése azonban, hogy mi eredményez vevői elégedettséget, korántsem ennyire egyértelmű. Mind a mai napig élénk vita tárgyát képezi. Ahhoz, azonban, hogy pontos képet kaphassunk a vevők elégedettségéről és az azt befolyásoló tényezőkről, jó mérőeszközzel kell, hogy rendelkezzünk. Ezen túl pedig elengedhetetlen az eredmények helyes elemzése is. A gyakorlatban sok vállalat /méri a vevői elégedettséget, eredményeik feldolgozására azonban nem mindig rendelkeznek megfelelő eszközzel. A vevői elégedettség sok esetben egyfajta piaci hatékonysági mérőszám, és ennek elérése az üzleti siker alapja. A szolgáltatások színvonalának mérése során elterjed egy vagy több dimenziós módszerek közül mi a Kano modell használatát vizsgáljuk. A cikknek célja, hogy szisztematikus szakirodalmi elemzés során megismerjük, a Kano modell használatának gyakoriságát a logisztikai szolgáltatók kiválasztásánál, illetve, hogy milyen megközelítéseket és szempontokat használnak a logisztikai szolgáltatók értékeléséhez. Továbbá a modell milyen más modellekkel kapcsolható össze és használható a szolgáltatók kiválasztására is.
Letöltések
Article Details
Hivatkozások
Asian, S., Pool, J. K., Nazarpour, A., Tabaeeian, R. A. (2019): On the importance of service performance and customer satisfaction in third-party logistics selection. Benchmarking: An International Journal, 26 (5): 1550–1564. https://doi.org/10.1108/bij-05-2018-0121
Baki, B., Sahin B. C., Murat A. R. I., Cilingir, Z. (2009): An Application of integrating SERVQUAL and Kano's model into QFD for logistics services: a case study from Turkey. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, (21) 1: 106–126. https://doi.org/10.1108/13555850910926272
Denyer, D. Tranfield, D. (2009). Producing a systematic review. In: Buchanan, D. A., Bryman, A. (szerk.): The SAGE handbook of organizational research methods. 671–689.
Diósfási-Kovács O. (2020): Zöld logisztikai megoldások Magyarországon-3PL szolgáltatók környezetvédelmi tevékenységeinek elemzése. Logisztikai trendek és legjobb gyakorlatok, 6 (1): 63–69 https://doi.org/10.21405/logtrend.2020.6.1.63
Fida, B. A., Ahmed, U., Al-Balushi, Y., Singh, D. (2020): Impact of Service Quality on Customer Loyalty and Customer Satisfaction in Islamic Banks in the Sultanate of Oman. SAGE Open, 10 (2): 1–10. https://doi.org/10.1177/2158244020919517
Gotzamani, K., Longinidis, P., Vouzas, F. (2010):The logistics services outsourcing dilemma: quality management and financial performance perspectives. Supply Chain Management: An International Journal, 15 (6): 438–453. https://doi.org/10.1108/13598541011080428
Gulc, A. (2017): Models and methods of measuring the quality of logistic service. Procedia Engineering, (182): 255–264. https://doi.org/10.1016/j.proeng.2017.03.187
Hattayer M., Gál J. (2021): Az ellátási lánc menedzsment gyógyszeripari aspektusai. Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok, 17 (1-2): 51–58. https://doi.org/10.14232/jtgf.2022.1-2.51-58
Huiskonen, J., Pirttila, T. (1998): Sharpening logistics customer service strategy planning by applying Kano's quality element classification. International Journal of Production Economics, 56: 253–260. https://doi.org/10.1016/S0925-5273(97)00065-0
Kis, K. (2021): Social responsibility and quality: issues of competitiveness and sustainable development. In: Stefańska, M. (szerk.): Sustainability and sustainable development. Wydawnictwo. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznan. 135–150. https://doi.org/10.18559/978-83-8211-074-6/II6
Kano, N., Seraku, K., Takahashi, F., Tsuji, S. (1984): Attractive quality and must-be quality. The Journal of the Japanese Society for Quality Control, 14 (2): 39–48.
Kenesei Zs. (2017): A vevői elégedettség mérésének lehetőségei többdimenziós szemléletben. Statisztikai Szemle, 95 (1): 29–50. https://doi.org/10.20311/stat2017.01.hu0029
König, A., Spinler, S. (2016): The effect of logistics outsourcing on the supply chain vulnerability of shippers: Development of a conceptual risk management framework. The International Journal of Logistics Management, 27 (1): 122–141. https://doi.org/10.1108/IJLM-03-2014-0043
Kersten, W., Koch, J. (2010): The effect of quality management on the service quality and business success of logistics service providers. International Journal of Quality &Reliability Management, (27) 2: 185–200. https://doi.org/10.1108/02656711011014302
Madzík, P. (2016): Increasing accuracy of the Kano model – a case study. Total Quality Management & Business Excellence, 29 (3-4): 387–409. https://doi.org/10.1080/14783363.2016.1194197
Materla, T., Cudney, E. A., Antony, J. (2017): The application of Kano model in the healthcare industry: a systematic literature review. Total Quality Management & Business Excellence, 30 (5-6): 660–681. https://doi.org/10.1080/14783363.2017.1328980
McLean, R., Antony, J. (2014): Why continuous improvement initiatives fail in manufacturing environments? A systematic review of the evidence. International Journal of Productivity and Performance Management, 63 (3): 370–376. https://doi.org/10.1108/ijppm-07-2013-0124
McLean, R. S., Antony, J., Dahlgaard, J. J. (2017): Failure of continuous improvement initiatives in manufacturing environments: A systematic review of the evidence. Total Quality Management & Business Excellence, 28 (3–4): 219–237. https://doi.org/10.1080/14783363.2015.1063414
Meng, Q., Zhou, N., Tian, J., Chen, Y., Zhou, F. (2011): Analysis of logistics service attributes based on quantitative Kano model: a case study of express delivering industries in China. Journal of Service Science and Management, (4) 1: 42–51. https://doi.org/10.4236/jssm.2011.41007
Mikulić, J., Sc., M. (2008) The Kano Model: A Review of Its Application in Marketing Research from 1984-2006.
Nilsson-Witell, L., Fundin, A. (2005): Dynamics of service attributes: a test of Kano’s theory of attractive quality. International Journal of Service Industry Management, (16) 2: 152–168 https://doi.org/10.1108/09564230510592289
Pandey, A., Sahu, R., Joshi, Y. (2020): Kano Model Application in the Tourism Industry: A Systematic Literature Review. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 23 (1): 1–31. https://doi.org/10.1080/1528008x.2020.1839995
Shahin, A., Pourhamidi, M., Antony, J., Park, S. H. (2013): Typology of Kano Models: A Critical Review of Literature and Proposition of a Revised Model. International Journal of Quality & Reliability Management, 30 (3): 341 – 358. http://dx.doi.org/10.1108/02656711311299863
Sohn, J.-I., Woo, S.-H., Kim, T.-W. (2017: Assessment of logistics service quality using the Kano model in a logistics-triadic relationship. The International Journal of Logistics Management, 28 (2): 680–698. https://doi.org/10.1108/ijlm-09-2015-0172
Stank, T. P., Goldsby, T. J., Vickery, S. K., Savitskie, K. (2003): Logistics service performance: estimating its influence on market share. Journal of business logistics , 24 (1): 27–55. https://doi.org/10.1002/j.2158-1592.2003.tb00031.x
Yang, C. C. (2003): Establishment and applications of the integrated model of service quality measurement. Managing Service Quality: An International Journal, (13) 4: 310–324. https://doi.org/10.1108/09604520310484725
Yu, H., Ko, H.T. (2012): Integrating Kano model with strategic experiential modules in developing ICT-enabled services: an empirical study. Management Decision, (50) 1: 7–20 https://doi.org/10.1108/00251741211194840
Zysińska, M., Żak, J. A (2023): Sustainable Method for Evaluating the Activity of Logistics Service Providers (LSPs) in a Turbulent Environment – Case Study Analysis (2020–2021). Energies, (16): 1–25. https://doi.org/10.3390/en16041984