Felsőoktatási tehetségmenedzsment gyakorlatok összehasonlító vizsgálata
Main Article Content
Absztrakt
A tehetségmenedzsment jelentősége nemcsak az üzleti szférában, hanem az egyetemek számára is kiemelt jelentőséggel bír a versengő felsőoktatási környezetben. A felsőoktatásban jelenlévő tehetséggondozás meghatározó szerepet tölt be az intézmények életében, hiszen a tudományos munkához és később az akadémiai szféra utánpótlásához is hozzájárulhatnak a felfedezett tehetségek. A tanulmány célja, hogy ismertesse a tehetségmenedzsment jelentőségét a felsőoktatásban, valamint feltárja a magyarországi egyetemeken alkalmazott tehetséggondozási programok sajátosságait. A HVG minden évben különböző hallgatói és oktatói szempontok alapján összeállítja a magyarországi felsőoktatási intézmények rangsorát. A tanulmányban a HVG Diploma 2024-es összesített intézményi rangsorának első öt helyén szereplő egyetem tehetséggondozási gyakorlatát elemeztük az intézmények weboldalain szereplő információk alapján. Megállapítható, hogy a vizsgált intézmények mindegyikén megjelenik a tudományos diákköri tevékenység és a szakkollégiumok, valamint két egyetem esetében önálló tehetséggondozó program is működik. Az öt egyetemet vizsgálva több jó gyakorlat is beazonosítható. Ilyenek például a tehetséggondozás működéséhez kapcsolódó szervezetek működése, szakkollégiumok együttműködését segítő közösség, ösztöndíjak, mentor programok. Ugyanakkor fejlesztendő területek is azonosíthatók, mint például az önálló TDK oldal hiánya miatt a TDK információk nehezebb elérése, illetve a tehetséggondozás formáinak elérése az egyetem fő weboldaláról korlátozott.
Letöltések
Article Details
Hivatkozások
A 2021. évi IX. törvény a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokról, (2021): <https://njt.hu/jogszabaly/2021-9-00-00> (2024.01.04.)
A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény, (2011): <https://njt.hu/jogszabaly/2011-204-00-00.42> (2024.01.04.)
Bán E., Molnár E., Jármai E., Vágány J. (2023): Tehetséggondozás a magyar gazdasági felsőoktatásban : Fókuszban a Tudományos Diákköri Konferencia és a Közgazdaságtudományi Szekció. Vezetéstudomány / Budapest Management Review, 54 (7-8): 105–120. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.07-08.08
BME (2014): A BME Tehetség Tanács szándéknyilatkozata. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest. <https://talentum.bme.hu/dokumentumok/szandeknyilatk.pdf> (2024.01.04.)
BME (2018): 2/2018. sz. Rektori Utasítás a BME Tehetség Tanácsról. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Budapest. <https://talentum.bme.hu/dokumentumok/2_2018_rektori_utasitas_TT.pdf> (2024.01.04.)
BME (2023): BME Tehetségsegítő Tanács. <https://talentum.bme.hu/> (2024.01.04.)
bme.hu (2023a): Szakkollégiumok. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem. <https://www.bme.hu/szakkollegiumok> (2024.01.04.)
bme.hu (2023b): Tehetséggondozás. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem. <https://www.bme.hu/tehetseggondozas> (2024.01.04.)
Bodnár G., Takács I., Balogh Á. (2011): Tehetségmenedzsment a felsőoktatásban. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége.
Cserné Adermann G. (2023): Felnőttoktatás - a Z generációs egyetemisták szemszögéből. Tudásmenedzsment, 24 (3. különszám): 146–154. https://doi.org/10.15170/TM.2023.24.K3.14
Csikósné Maczó E. (2019): A gamifikáció felsőoktatási alkalmazásának lehetőségei. Képzés És Gyakorlat: Training and Practice, 17 (3-4): 23–32. http://doi.org/10.17165/TP.2019.3-4.2
Dajnoki K., Héder M. (2017): „Új szelek fújnak” – a HR válasza a globalizáció és a változás kihívásaira. Hadtudomány: A Magyar Hadtudományi Társaság Folyóirata, 27 (E-szám): 84–93.
Daruka, E., Pádár, K. (2019): Talent Management of Academics: A Systematic Literature Review and Implications for Further Research in Hungary. DETUROPE - the Central European Journal of Regional Development and Tourism, 11 (3): 110–137. https://doi.org/10.32725/det.2019.029
DE (2008): Debreceni Egyetem tehetséggondozó programjának szabályzata. Debreceni Egyetem, Debrecen. <https://mad-hatter.it.unideb.hu/portal/displayDocument/id/4005452> (2024.01.04.)
detep.unideb.hu (2023): Tehetséggondozó Program (DETEP). <https://detep.unideb.hu/> (2024.01.05.)
Eduline.hu (2021): Idén is az ELTE vezeti a HVG felsőoktatási rangsorát, a felvételizők fele budapesti egyetemet választ. <https://eduline.hu/felsooktatas/20211117_HVG_Diploma_rangsor_2022> (2024.01.04.)
ELTE (2008): Eötvös Loránd Tudományegyetem Tehetséggondozási koncepció. Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest. <https://www.elte.hu/file/tehetseggondozas.pdf> (2024.01.04.)
elte.hu (2023a): HVG: továbbra is az ELTE a legjobb magyar egyetem. <https://www.elte.hu/content/hvg-tovabbra-is-az-elte-a-legjobb-magyar-egyetem.t.29585> (2024.01.04.)
elte.hu (2023b): Tehetséggondozás. <https://www.elte.hu/tehetseggondozas> (2024.01.04.)
Fábri G. (2023): Az egyetemi ranglista élén kevés a változás, de lejjebb van átrendeződés – HVG-rangsor Diploma 2024. <https://hvg.hu/360/20231124_egyetemek_foiskolak_rangsora_HVG_Rangsor_Diploma_2024_oktatas> (2024.01.03.)
Farkas F., Lóránd B. (2009): Tehetséggondozás a kiélezett versenyhelyzetben, a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar gyakorlata. In: Somosi M. (szerk.): Vezetési Ismeretek III.: Tanulmányok a társtanszékek munkatársaitól: Jubileumi Kiadvány a Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Vezetéstudományi Intézet alapításának 50. évfordulójára. Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar, Miskolc. 54–61.
Garai O., Koltói L. (2012): Egyetemi tehetséggondozás - tudósképzés? Szakértői kerekasztal-beszélgetés a felsőoktatási tehetséggondozásról. Felsőoktatási Műhely, 6 (4): 37–52. <https://epa.oszk.hu/04600/04613/00022/pdf/EPA04613_felsooktatasi_muhely_2012_04_037-052.pdf> (2024.01.03.)
Gergely É, Sándorné Veres K., Barizsné Hadházi E., Horváth A. (2023): Tehetséges hallgatók karriermotivációi és attitűdjei a Debreceni Egyetemmel kapcsolatban. Jelenkori Társadalmi És Gazdasági Folyamatok, 18 (Különszám): 159–171. https://doi.org/10.14232/jtgf.2023.kulonszam.159-171
Hegedűs S., Molnár P. (2022): Felsőoktatási intézmények gazdálkodása 2016-2019 között, kitekintéssel a felsőoktatási modellváltás várható költségvetési hatásaira. Polgári Szemle, 18 (4-6): 244–262. <https://epa.oszk.hu/00800/00890/00076/pdf/EPA00890_polgari_szemle_2022_04-06.pdf> (2024.01.04.)
Herskovits M. (2005): Mit kezdjünk a tehetséggel? Iskolakultúra, 15 (4): 25–36. <http://real.mtak.hu/60169/> (2024.01.04.)
Kádár-Csoboth P., Kováts G. (2023): A teljesítményfinanszírozás kihívásai a szervezeti és egyéni teljesítménymenedzsment-rendszerek kialakítására a modellváltó egyetemeken [Impact of Institutional Performance Funding on Individual Performance Evaluation in Model-changing Universities in Hungary]. Educatio, 32 (3): 470–485. https://doi.org/10.1556/2063.32.2023.3.8
Kálmán O. (2019): Oktatói kompetenciák – ahogyan azt a hazai oktatók látják. Pedagógusképzés, 18 (1-2): 14–42. https://doi.org/https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2019.1-2.01
Kökény L., Jászberényi M. (2022): Hogyan utazik a Z generáció? Utazással kapcsolatos szokások és döntési folyamatok vizsgálata. In: Együttműködés, partnerség, hálózatok a turizmusban. Turizmus Akadémia (11). Kodolányi János Egyetem, Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont Földrajztudományi Intézet, Magyar Földrajzi Társaság, Székesfehérvár, Budapest. (187–196).
Koloszár L., Wimmer Á., Takácsné György K., Mitev A. (2024): Tournament rituals and experiential competence development in higher education: A case of a unique conference series. The International Journal of Management Education, 22 (1): 16. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2023.100929
Koltói L. (2012): Tehetséggondozás a felsőoktatásban. Felsőoktatási Műhely, 6 (4): 15–25. <https://www.felvi.hu/pub_bin/dload/felsooktatasimuhely/FeMu/2012_4/Felsooktatasi_Muhely_2012_4_15-26.pdf> (2024.01.04.)
Kusumastuti, D., Hendajany, N., Pitoyo, D., Sikki, N. (2023): Talent Management of Academic In Higher Education: A Bibliometric Analysis. Journal of Institutional Research South East Asia, 21 (1): 1–24.
pro.similarweb.com (2024): Website Performance. <https://pro.similarweb.com/#/digitalsuite/websiteanalysis/overview/website-performance/*/999/1m?webSource=Total&key=elte.hu,bme.hu,unideb.hu,semmelweis.hu,u-szeged.hu> (2024.02.08.)
Schiffer A. (2022): Egyetemi modellváltás és információszabadság = University Model Change and Freedom of Information. Acta Humana : Emberi Jogi Közlemények, 10 (3): 141–160. https://doi.org/10.32566/ah.2022.3.6
semmelweis.hu (2023a): Kerpel-Fronius Ödön |Tehetséggondozó Program. <https://semmelweis.hu/kerpel/> (2024.01.04.)
semmelweis.hu (2023b): Tehetséggondozás. <https://semmelweis.hu/egyetemi-hallgatoknak/tehetseggondozas/> (2024.01.04.)
Shah, G., Memon, N., Tunio, G. (2021): Need for Talent Management and Investigating Its Impact on Organizational Performance of Higher Education Institutes. International Review of Management and Business Research, 10 (1): 168–182. https://doi.org/10.30543/10-1(2021)-13
Sipos N. (2012): Integrált tehetséggondozás a felsőoktatásban. In: Sipos N., Gunszt D. (szerk.), Interdiszciplináris Doktorandusz Konferencia. Pécsi Tudományegyetem Doktorandusz Önkormányzat, Pécs. 423–433.
szakkollegiumok.unideb.hu (2023): Szakkollégiumok. <https://szakkollegiumok.unideb.hu/> (2024.01.05.)
Székács L. (2023): Megjelent a friss HVG-rangsor: ez az ország tíz legjobb egyeteme 2024-ben. <https://eduline.hu/felsooktatas/20231121_HVG_felsooktatasi_rangsor_2024> (2024.01.03.)
Szűcs A. (2023): A nem modellváltó egyetemeken teljes a nyugalom Erasmus-ügyben – sőt, még kis haszon is kinézhet a jövő évi felvételiken. Világgazdaság. <https://www.vg.hu/vilaggazdasag-magyar-gazdasag/2023/08/a-nem-modellvalto-egyetemeken-teljes-a-nyugalom-erasmus-ugyben-sot-meg-kis-haszon-is-kinezhet-a-jovo-evi-felveteliken> (2024.02.03.)
Team, E. C. N. (2019): SimilarWeb review: a complete market intelligence solution. <https://www.ecommerce-nation.com/similarweb-review/> (2024.02.08.)
tehetseg.hu (2024): Tehetségpontok. <https://tehetseg.hu/tehetsegpontok/kereso> (2024.02.02.)
unideb.hu (2021): Tehetséggondozás | Debreceni Egyetem. <https://unideb.hu/tehetseggondozas> (2024.01.05.)
u-szeged.hu (2009): Szegedi Tudományegyetem | Oktatási tevékenység. <https://u-szeged.hu/oktatasi-tevekenyseg> (2024.01.04.)
u-szeged.hu (2014): Felvételi 2024 | Szegedi Tudományegyetem | Sokszínű tehetséggondozás az SZTE-n. <https://u-szeged.hu/osztondijak> (2024.01.04.)
u-szeged.hu (2019): Szegedi Tudományegyetem | Tehetségpont. <https://u-szeged.hu/sztehetseg/tehetsegpontrol/tehetsegpontrol> (2024.01.04.)