Az elektronikus tananyag és keretrendszere
Main Article Content
Absztrakt
Számos elektronikus tananyag és a kezelését biztosító keretrendszer áll rendelkezésre az oktatás minden szintjén, szinte minden tudományterületen. Az elektronikus tanulás (e-leaming) valamilyen elektronikus műszaki berendezéssel, elsősorban számítógéppel segített tanulás, amely lehet számítógéppel támogatott (CBT), web alapú (WBT), vagy kevert (blended) forma. A digitalizált anyag elkészítése, felhasználóhoz való eljuttatása és használata multimédia képességgel felruházott számítógépet igényel mind a fejlesztő, mind a tanuló oldaláról, továbbá - az esetek többségében - szélessávú intemethálózatot.
Az oktatóanyag elkészítéséhez használt szerzői rendszerek sokfélék: lehetnek laporientált, ikonnorientált, vagy időtengely orientáltak; egyesek csak felhaszálói szintű ismereteket igényelnek, mások programozási képességeket is. A tartalommenedzselést eltérő szolgátlatásokat nyújtó keretrendszerek (DMS, CMS, LCMS, LMS) végzik. A tartalmilag és technikailag tagolható elektronikus tananyag, valamint a keretrendszer minőségének biztosítására ISO és egyéb, a szakterület számára kidolgozott, bevált értékelési szempontok állnak rendelkezésre. A jó tananyag kidolgozása és a keretrendszer működtetése erőforrásigényes, a várható haszna nehezen mérhető, de a 21. században nem szabad figyelmen kívül hagyni ezt az oktatási formát; be kell illeszteni a hagyományos tanítási formák mellé.