"Az egész testemmel hallok" - Szonorikus testek jelenlét és nem-jelenlét határán

Main Article Content

Moise Gabriella

Absztrakt

Németh Hajnal alkotásainak gyakran láthatatlan, jelenlétükben kizökkentett vagy elnémított tárgyai vizuális, aurális vagy testi hiányként manifesztálódnak. Zene, hangok, zörejek áramlanak a kiállítótérben, ezzel, Don Ihde terminusát idézve, alak-jelleget biztosítva a térben fellelhető tárgyaknak, beleértve a látogatók testét is. A hiány szükségszerűen alternatív narratívák, identitások és tárgyak egész sorát idézi meg, hogy egzisztenciális bizonytalanságunkat némileg helyre billenthessük. Németh egyfelől a látható és a tapintható merleau-ponty-i szinergiáján keresztül teremti meg művei pluralizmusát, másrészt pedig a formák, felszínek és belső terek hagyományosan mellőzött szonorikus minőségét aknázza ki Ihde aurális fenomenológiáját idézve. Művei a szubjektum újrateremtődésére tesznek kísérletet, ott ahol a hallható, a látható és a tapintható egymásba hatol és egybefonódik.

Article Details

Hogyan kell idézni
Moise, Gabriella. 2013. „»Az egész Testemmel Hallok« - Szonorikus Testek jelenlét és Nem-jelenlét határán”. Társadalmi Nemek Tudománya Interdiszciplináris eFolyóirat 3 (2):3-16. https://analecta.hu/index.php/tntef/article/view/33694.
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmányok
Információk a szerzőről

Moise Gabriella, Debreceni Egyetem

Moise Gabriella 2002 óta tanársegédként dolgozik a Debreceni Egyetem, Angol-Amerikai Intézetének Brit Kultúra Tanszékén. „Illanó lepkeszárnyak vaskapcsos tartószerkezettel” – érző terek és testek Virginia Woolf A világítótorony című regényének „húsában” című doktori disszertációját 2012- ben védte meg. Főbb kutatási területei a vizuális kultúra elméletei, a modernista irodalom és esztétika, a 20. századi brit művészettörténet, a verbális és vizuális művészetek interakciója, valamint a kortárs képzőművészet társadalmi vetületei, ezen belül is az intermediális művészetek fenomenológiája. Tanulmányai többek közt a Debreceni Disputában, a Studia Litteraria: Testinterpretációk, a The AnaChronisT, és az Acta Universitatis Sapientiae című folyóiratokban jelentek meg.