Homoszociális entrópia Dorian Gray, Dr. Jekyll és Mr. Hyde meleg gótikája és a langyos filmadaptációk

Main Article Content

Hódosy Annamária

Absztrakt

Oscar Wilde Dorian Gray című kisregényét és Stevenson Dr. Jekyll és Mr. Hyde című rémtörténetét az utóbbi időben gyakran „meleg gótikaként” aposztrofálják, mert a műfajra amúgy is jellemző különböző elfojtások szimbolikus megjelenítésének spektrumán belül a homoszexualitás elfojtását különösen jellemző problematikának találják. E tanulmány ezt a nézetet igyekszik körvonalazni, majd azt vizsgálja, hogy ez a problematika miképp jelenik meg (ha megjelenik egyáltalán) a regények híres hollywoodi filmadaptációiban (Fleming 1 941; Lewin 1945 és Parker 2009). Az irodalmi és filmszövegek összehasonlítása azt fedi fel, hogy a filmek igyekeztek a homoszexualitásra utaló jeleket kiirtani a filmekből és a szexualitásra való utalásokat heteroszexuálisra kódolták át úgy a kérdéskör szimbolikus megjelenítésében mint a szereplők magánéletének bemutatásában. Mindegyik filmadaptációban megfigyelhető ugyanakkor, hogy bár a rendezők a radikális átírásoktól sem riadtak vissza, a történetek mégsem lesznek mereven heteroszexuálisak: a homoszexualitás homoszociális kapcsolatokra épülő szerelmi háromszögek formájában „lopózik vissza” a filmekbe, akár a gótikus műfajra oly jellemzőnek tartott freudi „kísérteties”, és bár az ekként bemutatott viszonyok csak közvetetten homoerotikusak, puszta jelenlétükkel mégis a normatív heteroszexualitás határait feszegetik.

Article Details

Hogyan kell idézni
Hódosy, Annamária. 2012. „Homoszociális entrópia: Dorian Gray, Dr. Jekyll és Mr. Hyde Meleg gótikája és a Langyos filmadaptációk”. Társadalmi Nemek Tudománya Interdiszciplináris eFolyóirat 2 (3):25-51. https://analecta.hu/index.php/tntef/article/view/33663.
Folyóirat szám
Rovat
Tanulmányok
Információk a szerzőről

Hódosy Annamária, Szegedi Tudományegyetem

Hódosy Annamária, adjunktus a Szegedi Tudományegyetem Vizuális Kultúra és Irodalomelméleti Tanszékén. Magyar, angol és összehasonlító irodalomtudomány szakon végzett a Szegedi Tudományegyetemen. Tagja volt a posztszrukturalista irodalomtudományt Magyarországon népszerűsító deKON csoportnak (1992-2004). PhD dolgozatát Shakespeare szonettjeiről írta 2001-ben. Fő kutatási területe a metafikció, illetve a gender, a szexualitás és a retorika viszonya a pre-modernista irodalomban, illetve újabban a populáris filmben. Számos taulmánya jelent meg a deKON Könyvekben, az Ictus/JATE Irodalomelméleti Csoport gondozásában, a Literatura folyóiratban és az Apertura: Film-Vizualitás-Elmélet e-folyóiratban.