A sharing economy fogalma és a vele kapcsolatos attitűdök vizsgálata Magyarországon
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Absztrakt
A sharing economy (közösségi gazdaság, megosztás alapú gazdaság) egy a 2000-es évek elején megjelent üzleti modell, mely egyre inkább beépül az üzleti életbe. Hátterében megtalálható a fenntarthatóságra való törekvés, miután a résztvevők megosztják egymással kihasználatlan kapacitásaikat, vagyis a meglévő eszközök jobb kihasználásán alapul a modell. A résztvevők a szolgáltatást akkor veszik igénybe, amikor arra szükségük van anélkül, hogy azt meg vásárolnák.
Jelen kutatásunkkal a célunk az volt, hogy feltárjuk, hogy az egyes sharing economy irányzatokhoz kapcsolódó iparágakat mennyire ismerik válaszadóink. A feltérképezést egy 301 fős kérdőíves megkérdezés keretében végeztük megoszlási mutatók és kereszttábla elemzések segítségével. A mintába olyan személyek bekerülése volt a cél, akik már valamilyen életterületen tudatosan élik mindennapjaikat.
Felmérésünk eredményeképpen kiderült, hogy míg bizonyos iparágak működése esetében erőteljes részvétel és esetleges elköteleződés figyelhető meg, addig más, frissebb vagy kevéssé mindennapi életet érintő területeken még alacsony az ismertsége vagy használati gyakorisága az egyes lehetőségeknek. A közösségi gazdaságon belül a legismertebbnek bizonyultak a közlekedési, multimédiás és turisztikai platformok.