Új trendek a közszolgáltatás menedzsmentben – a remunicipalizáció
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Absztrakt
A New Public Management (rövidítve: NPM) paradigma a 1970-es években fogant az angolszász országokban, ennek célja a közigazgatásban a hatékonyság növelése a magánigazgatás szerepének bővítésével, eszközeinek átvételével, az ügyfelek elégedettségének fokozása érdekében.
A New Public Menedzsment megjelenése a kormányzati és gazdasági kudarcoknak köszönhető, az irányzat célja az volt, hogy egy olyan újfajta szemléletet adjon, amelynek eredményeképp a közszféra folyamatmenedzsment hatékonysága konvergáljon a magánszféra hatékonyságához.
A tanulmányban a közmenedzsment modellek bemutatásán túl a meghatározó, modern folyamatok ismertetésére helyezzük a hangsúlyt. A kutatásunk tehát egyrészt elmélettörténeti bemutatót tartalmaz az 1970-as évektől napjainkig. Ennek során értékeltük és bemutattuk a kiváltó folyamatokat az NPM vonatkozásában, és kitértünk a jelenkor meghatározó eseményeire. A tanulmányban megvizsgáljuk a főbb meghatározó eseményeket, amelyek az elmélet kialakulásához hozzájárultak, valamint az utóbbi évek NPM-mel ellentétes, remunicipalizációs folyamatait hazánkban és nemzetközi szinten.
A vizsgálat másik felében egy egyesült királyságbeli, profitorientált, magánkézben lévő, ám nagyfokú közfeladatot ellátó társaság csődhelyzetét, okait és annak várható hatásait vizsgáljuk, a pénzügyi és működési kockázatok aspektusából.