Okos stadionok – Hogyan reformálja a digitális ökoszisztéma a sportinfrastruktúra üzemeltetését és a sportszolgáltatások modelljét
Main Article Content
Absztrakt
A stadionok alapvetően befolyásolják sportesemény vonzerejét, hiszen a létesítmény és a kapcsolódó kiegészítő szolgáltatások is jelentősen hozzájárulnak a fogyasztói érdeklődés növeléséhez, így azok fejlesztése és üzemeltetése közvetlenül és közvetetten is hozzájárul a szcéna meghatározó bevételi forrásainak növeléséhez. A mai stadionok egyre erősödő versenyben vannak az otthoni megtekintés lehetőségeinek fejlődése miatt, melyek jobb alternatívát nyújtanak a mérkőzést követni kívánó tömeg számára. Az erősen digitalizálódó világ olyan technológiai megoldások tárházát nyújtja, amelyek a stadionok különböző aspektusainak augmentálásával versenyelőnyt jelenthetnek a fogyasztók érdeklődésére irányuló kiélezett versenyben. Az utóbbi évek legújabb fenoménja az okos stadion, az üzemeltetésbe integrált okos eszközökkel és a digitalizáció, illetve a felhő alapú rendszerekkel a mérés olyan mértékű megújulását eredményezte, amely gyökereiben változtatja meg a sportszolgáltatások menedzsmentjét és amely a stadion és az azt körülvevő tér minden egységére kiterjed, így javítva a fogyasztói élményeket vagy éppen a hatékony létesítménygazdálkodást.
Letöltések
Article Details
Hivatkozások
András K. (2003): Üzleti elemek a sportban. BKÁE. PhD értekezés, Budapest.
Avornicului, M., Seer, L., Benedek, B. (2016): Identitás a XXI. század információs társadalmában, az internet hatásai. Logisztika-Informatika-Menedzsment, 2016 (1): 70–74.
Baade, R. A. (1996): Professional sport as catalyst for metropolitan economic development. Journal of Urban Affairs, 18 (1): 1–17 https://doi.org/10.1111/j.1467-9906.1996.tb00361.x
Bács Z., Kozma G. (2018): Sportlétesítmények a köz szolgálatában: a multifunkcionális stadionok. Magyar Sporttudományi Szemle, 19 (74): 27–33.
Bácsné, Bába É., Pfau, C., Dajnoki, K., Müller, A. (2018): Examining the quality parameters of sports services In: Jaromír, Š., Dobay, B. (szerk.): Sport science in motion : proceedings from the scientific conference. Komárno, Szlovákia : Univerzita J. Selyeho.
Bailas, C., Marsden, M., Zhang, D., O'Connor, N. E., Little, S. (2018): Performance of video processing at the edge for crowd-monitoring applications. In: 2018 IEEE 4th World Forum on Internet of Things (WF-IoT). IEEE. 482–487. https://doi.org/10.1109/WF-IoT.2018.8355170
Bajnai P., Fenyves V. (2021): A controlling szerepének és eszköztárának átalakulása a digitalizáció hatására. Controller Info, 9 (4): 2–8.
Bal, C., Fleck, N. (2016): Connected Stadium: A pillar for football clubs’ marketing development? Making a Difference Through Marketing: A Quest for Diverse Perspectives, 43–58. https://doi.org/10.1007/978-981-10-0464-3_4
Bale, J. (2000): The changing face of football: stadiums and communities. In: Garland, J., Malcolm, D. Rowe, M. (szerk.): The Future of Football: Challenges for the Twenty-First Century, Frank Cass, London. 91–101. https://doi.org/10.1080/14660970008721251
Bale, J. (2003): Sports Geography. Routledge, Abingdon. https://doi.org/10.4324/9780203478677
Balogh R.; Bácsné Bába É. (2020): A passzív sportfogyasztás komplex elemzése. Jelenkori társadalmi és gazdasági folyamatok, 15 (1-2): 37–52. https://doi.org/10.14232/jtgf.2020.1-2.37-52
Balogh R., Molnár A., Müller A., Szabados Gy. N., Bácsné Bába É. (2019): A passzív sportfogyasztás vizsgálatának tapasztalataiból. Acta Carolus Robertus, 2019. 9 (1): 35–48. https://doi.org/10.33032/acr.2019.9.1.35
Bartha É., Müller A., Bácsné Bába É. (2018): A fitnesz fogyasztók sportlétesítmény-választását befolyásoló legfőbb szempontok alakulása életkor szerint. Selye E-Studies, 9 (1): 4–12.
Bélissent, J. (2010): Getting clever about smart cities: New opportunities require new business models. Vendor Strategy Professionals.
Berry, J., Carson, D., Smyth, M. (2007): A Multi-purpose Sports Stadium: in-town versus out of town location. University of Ulster, Belfast.
Biscaia, R. (2015): Spectators’ experiences at the sport and entertainment facility: The key for increa-sing attendance over the season. Sport & Entertainment Review, 1 (2): 57–64.
Boda E., Bácsné Bába É., Müller A. (2018a): Motiváció vizsgálata a kalandparklátogátók körébén International Journal Of Engineering And Management Sciences, 3 (3): 106–126. https://doi.org/10.21791/IJEMS.2018.3.9.
Boda E., Bácsné Bába É., Szabados Gy., Müller A. (2018b): A hazai kalandparkok helye a sportszolgáltatások piacán, egyetemi hallgatók körében végzett kutatás tükrében. Studia Mundi–Economica, 5 (3): 34–45. https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2018.05.03.34-45
Bodacz P. (2018): Már sport sincs informatika nélkül. <https://mno.hu/gazdasag/mar-sport-sincs-informatika-nelkul-1297192> (2023.01.10.)
Brochado, A., Brito, C., Bouchet, A., Oliveira, F. (2021): Dimensions of football stadium and museum tour experiences: The case of Europe’s most valuable brands. Sustainability, 13 (12): 6602. https://doi.org/10.3390/su13126602
Buckman, A. H., Mayfield, M., Beck, S. B. M. (2014): What is a smart building? Smart and sustainable built environment, 3 (2): 92–109. https://doi.org/10.1108/SASBE-01-2014-0003
Burke, M. I., Evans, R. J. (2009): Public transport access to proposed stadium sites. In: Proceedings of the Eastern Asia Society for Transportation Studies Vol. 7 (The 8th International Conference of Eastern Asia Society for Transportation Studies, 2009). 245–245.
Butler, A. (2017): The future is now–How Virtual Reality will change the way you watch football forever.<https://www.dreamteamfc.com/c/news-gossip/225716/how-virtual-reality-will-change-the-way-you-watch-football-forever/> (2022.12.12.)
Chen Y. C., Lin Y. H., Chiu H. T. (2013): Development and psychometric evaluation of sport stadium atmosphere scale in spectator sport events. European Sport Management Quarterly, 13 (2): 200–215. https://doi.org/10.1080/16184742.2012.759602
Chikán A. (2008): Vállalatgazdaságtan. Aula Kiadó, Budapest.
Cieślikowski, K., Brusokas, A. (2017): Determinants of effective management in the sport with the use of large sport arenas in selected cities. European Journal of Service Management, 21: 5–10. https://doi.org/10.18276/ejsm.2017.21-01
Clemens M. D., Brush G. J., Collins M. J. (2011): Analysing the professional sport experience: A hierarchical approach. Sport Management Review, 14 (4): 370–388. https://doi.org/10.1016/j.smr.2010.12.004
Cook, D. J., Das, S. K. (2007): How smart are our environments? An updated look at the state of the art. Pervasive and Mobile Computing, 3 (2): 53–73. https://doi.org/10.1016/j.pmcj.2006.12.001
Crawford, G. (2004): Consuming Sport: Fans, Sport and Culture. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship. 6 (2): 47–62. https://doi.org/10.1108/IJSMS-06-02-2004-B007
Deloitte (2014): All to play for Football Money League. Manchester: Sports Business Group, Deloitte <https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/uk/Documents/sports-business-group/deloitte-uk-deloitte-football-money-league-2014.pdf> (2022.11.23.)
Den Heijer, A. C. (2011): Managing the university campus: information to support real estate decisions. Eburon Academic Publishers, Delft.
Dénes F. (2019): Sportgazdaságtan I.., Debreceni Egyetem, MSC nappali tagozat, powerpoint előadás anyaga.
Downward, P., Alistair, D. Trudo, D. (2010): Sports Economices Thory, Evidence and policy. Ruthledge, London.
Edensor, T., Millington, S., Steadman, C., Taecharungroj, V. (2021): Towards a comprehensive un-derstanding of football stadium tourism. Journal of Sport & Tourism, 25 (3): 217–235. https://doi.org/10.1080/14775085.2021.1884589
Európai Sport Charta (1992): Európai Sport Charta. <http://www.europatanacs.hu/pdf/CM_Rec(1992)13.pdf> (2022.11.30.)
Fang, L. (2022): The deployment of smart sharing stadium based on 5G and mobile edge computing. Wireless Networks, 1–11. https://doi.org/10.1007/s11276-021-02855-0
Faragó B. (2017): A sportstratégia ágazat erősödése Magyarországon a 2011-2016-os időszakban. Tér-Gazdaság-Ember, 5: 94–109.
Fazekas A, Tamás L. (2015): A sportgazdaság és sportjog összefüggései. In: Ács P. (szerk.): Sport és Gazdaság. Pécsi Tudományegyetem, Pécs. 527–592.
Georgievska, S., Rutten, P., Amoraal, J., Ranguelova, E., Bakhshi, R., de Vries, B. L., Klous, S. (2019): Detecting high indoor crowd density with Wi-Fi localization: A statistical mechanics approach. Journal of Big Data, 6 (1): 31. https://doi.org/10.1186/s40537-019-0194-3
Gil-Garcia, J. R., Pardo, T. A., Nam, T. (2015): What makes a city smart? Identifying core components and proposing an integrative and comprehensive conceptualization. Information Polity, 20 (1): 61–87. https://doi.org/10.3233/IP-150354
Giorgio, P., Campbell, P. (2016): The stadium as a platform: A new model for integrating venue technology into sports business.
Giorgio, P., Deweese, C., Reichheld, A., Ebb, S. (2018): The Stadium Experience: Keeping sports fans engaged—and loyal.
Gősi Zs., Bukta Zs. (2020): A sport civil szervezetei, mint az elmúlt évtized nyertesei. Civil Szemle, 17 (2): 59–68.
Gyömörei T. (2015): Magán és közfinanszírozás a sportban. In: Ács P. (szerk).: Sport és Gazdaság. Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs. 94–153.
Heywood, C., Arkesteijn, M. H. (2017): Alignment and Theory in Corporate Real Estate Alignment Mo-dels. International Journal of Strategic Property Management, 21 (2): 144–158. https://doi.org/10.3846/1648715x.2016.1255274
Heywood, C., Arkesteijn, M. H. (2018): Analysing fourteen graphical representations of corporate real estate alignment models. Journal of Corporate Real Estate, 20 (1): 16–40. https://doi.org/10.1108/JCRE-02-2017-0005
Higham, J. (2005): Sport tourism as an attraction for managing seasonality. Sport in Society, 8 (2): 238–262. https://doi.org/10.1080/17430430500087419
Hill B., Green, C. (2000): Repeat Attendance as a Function of Involvement, Loyalty, and the Sportscape Across Three Football Contexts. Sport Management Review, 3 (2): 145–162. https://doi.org/10.1016/S1441-3523(00)70083-0
Hoffmann, I. (2007): Sport, marketing, szponzorálás. Akadémiai Kiadó, Budapest.
Höck, C., Ringle, M. C., Sarstedt, M. (2010): Management of multi-purpose stadiums: importance and performance measurement of service interfaces. International Journal of Services Technology and Management, 14 (2/3): 188–207. https://doi.org/10.1504/IJSTM.2010.034327
Infosys (2018): Smart connected stadiums smart venues. Revolutionary experiences. <https://www.infosys.com/engineering-services/white-papers/documents/smart-connected-stadiums.pdf> (2022.11.30.)
Izadi, B. a. H. D. (2015): Investigating Factors Influencing Customers' Attitude Towards Attending Sporting Events Case Study: Shooshtar University Students. Journal of Sport Management and Motor Behavior.
Jandó Z. (2008): Kötött pálya? Létesítmény-elhelyezés a Forma-1-ben. OTDK dolgozat.
Juhász L., Pokorádi, L. (2017): A Dolgok Internete és a karbantartás közti kapcsolat napjainkban. Gradus, 5 (1): 99–106.
Kunkel, T.;,Doyle, J. P. (2017): Consumers’ Perceived Value of Sport Team Games–A multidimensional approach. Journal of Sport Management 31 (1): 1–41. https://doi.org/ 10.1123/jsm.2016-0044
Lee, S. S., Parrish, C., Kim, J. H. (2015): Sports stadiums as meeting and corporate/social event venues: A perspective from meeting/event planners and sport facility administrators. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 16 (2): 164–180. https://doi.org/10.1080/1528008X.2015.1013406
Levallet, N., O’Reilly, N., Wanless, E., Naraine, M., Alkon, E., Longmire, W. (2019): Enhancing the Fan Experience at Live Sporting Events: The Case of Stadium Wi-Fi. Case Studies in Sport Management, 8 (1): 6–12. https://doi.org/10.1123/cssm.2018-0015
Liberato, D., Liberato, P., Moreira, C. (2021): The role of sports tourism infrastructures and sports events in destinations competitiveness. In: Culture and Tourism in a Smart, Globalized, and Sustainable World: 7th International Conference of IACuDiT, Hydra, Greece, 127–144. Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-72469-6_9
Mahdi, M. J., Aljuboori, A. F., Hussein, A. M. (2021): Smart stadium using cloud computing and Internet of Things (IoT): Existing and new models. International Journal of Computer Applications Technology and Research, 10 (5): 111–118. https://doi.org/10.7753/IJCATR1005.1002
Melander, B. A. (2016). Smart Stadiums: An Illustration of How the Internet of Things Is Revolutionizing the World. Ariz. St. U. Sports & Ent. LJ, 6, 349.
Mullin, B. J., Hardy, S., Sutton, W. A. (2007): Sport Marketing. (3rd ed.) Champaign: Human Kinetics.
Nelson, S. L. (2007): Sports Facilities: From Multipurpose Stadia to Mixed Use Developments. Paper presented at American Real Estate Society Conference, San Francisco.
Nemzeti Stadionfejlesztési Program: 1980/2013 (XII.29) Korm. határozat
O’Brolcháin, F., de Colle, S., Gordijn, B. (2019): The ethics of smart stadia: a stakeholder analysis of the Croke Park project. Science and engineering ethics, 25 (3): 737–769. https://doi.org/10.1007/s11948-018-0033-5
Palvarini, P., Tosi, S. (2013): Stadiums as studios: How the media shape space in the new Juventus Stadium. First Monday, 18 (11). https://doi.org/10.5210/fm.v18i11.4959
Panchanathan, S., Chakraborty, S., McDaniel, T., Tadayon, R., Fakhri, B., O’Connor, N. E., Monaghan, D. (2017): Enriching the fan experience in a smart stadium using internet of things technologies. International Journal of Semantic Computing, 11 (2): 137–170. https://doi.org/10.1142/S1793351X17400062
Paramio, J. L., Buraimo, B., Campos, C. (2008): From modern to postmodern: the development of football stadia in Europe. Sport in Society, 11 (5): 517–534. https://doi.org/10.1080/17430430802196520
Porter, M. E., Heppelmann, J. E. (2014): How smart, connected products are transforming competition. Harvard Business Review, 92 (11): 64–88.
Ramos, R. F., Biscaia, R., Moro, S., Kunkel, T. (2022): Understanding the importance of sport stadium visits to teams and cities through the eyes of online reviewers. Leisure Studies, 1–16. https://doi.org/10.1080/02614367.2022.2131888
Ráthonyi, G., Bácsné, Bába É., Müller, A., Ráthonyi-Ódor, K. (2018): How digital technologies are chang-ing sport? APSTRACT–Applied Studies in Agribusiness and Commerce 13 (3-4): 89–96. https://doi.org/10.19041/APSTRACT/2018/3-4/10
Ráthony, G., Bácsné Bába É., Müller A., Ráthonyi-Ódor K. (2019): IT megoldások a szurkolói élmény fokozásában. In: Balogh, L. (szerk.): Sokoldalú sporttudomány. Debrecen, Magyarország: Debreceni Egyetem Sporttudományi Koordinációs Intézet. 98–107.
Ráthonyi-Ódor K., Ráthonyi G. (2016): Környezetvédelmi kihívások a sportban. Journal of Central European Green Innovation, 4 (1063-2016-86276): 103–119.
Ráthonyi-Ódor K., Ráthonyi G. (2020): Egyes UEFA 4-es kategóriájú labdarúgó-stadionok környezetvédelmi törekvései. Acta Carolus Robertus, 10 (2): 137–155. https://doi.org/10.33032/acr.2482
Real, M. (2012): Theorizing the sports–television dream marriage: Why sports fit television so well. In: Real, M. (szerk.): Sports Media, Routledge. 19–39.
Rechnitzer J. (2016): A területi tőke a városfejlődésben. A Győr kód. Dialóg Campus, Budapest–Pécs.
Richards, J., Spanjaard, D., O’Shea, M., Garlin, F. (2022): The changing carnival: reimagining and recreating the match-day experience in multi-purpose stadiums. Journal of Sport & Tourism, 26 (3): 269–284. https://doi.org/10.1080/14775085.2022.2086161
Santo, C. (2005): The economic impact of sport stadiums: recasting the analysis in context. Journal of Urban Affairs, 27 (2): 177–191. https://doi.org/10.1111/j.0735-2166.2005.00231.x
Sartori, A. (2011): European Stadium insight. Sports Advisory Practice. <http://epiteszforum.hu/uploads/files/2011/12/eu-stadium-insight-2011-web-oct-2011.pdf> (2023.01.13.)
Sheard, R. (2005): The Stadium: Architecture for the New Global Culture. Periplus, Sydney.
Siebold, M., Klingmüller, A. (2004): Sports facility financing and development trends in Europe and Germany 2003. Marquette Sports Law Review, 15 (1): 75–91.
Siegfried, J., Zimbalist, A. (2000): The economics of sports facilities and their communities. Journal of Economic Perspectives, 14 (3): 95–114. https://doi.org/10.1257/jep.14.3.95
Ślusarczyk, B. (2018): Industry 4.0: are we ready? Polish Journal of Management Studies, 17. https://doi.org/10.17512/pjms.2018.17.1.19
Spirou, C., Bennett, L. (2003): It's Hardly Sportin': stadiums, neighborhoods, and the new Chicago. Northern Illinois University Press, De-Kalb.
Sportlétesítmény-fejlesztési stratégia: 1921/2013.(XII.11.) Korm. határozat
Stevens, T., Williams, C. (2001): Stadia and tourism-related facilities. Travel & Tourism Analyst 2: 59–73.
Stocker M., Szabó T. (2017): A hazai sportirányítás szerepe és tevékenysége a kiemelt hazai sportese-mények esetében. In: A Sportirányítás gazdasági kérdései–2017, Magyar Sporttudományi Füzetek XVI. Magyar Sporttudományi Társaság, Budapest. 56–77.
Summerville, A. (2020): Reshaping the stadium of the future. Australasian Leisure Management, 139.
Szabó M. (2013): Létesítmény-elhelyezési kérdések a labdarúgásban. MA/MSc szakdolgozat, BCE Gazdálkodástudományi Kar, Logisztika és Ellátási Lánc Menedzsment Tanszék.
Trappey, A. J. C., Trappey, C. V., Govindarajan, U. H., Chuang, A. C., Sun, J. J. (2017): A review of essential standards and patent landscapes for the Internet of Things: A key enabler for Industry 4.0. Advanced Engineering Informatics, 33: 208–229. https://doi.org/10.1016/j.aei.2016.11.007
Uhrich S., Koenigstorfer J. (2009): Effects of atmosphere at major sports events: a perspective from environmental psychology. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 10 (4): 56–75. https://doi.org/10.1108/IJSMS-10-04-2009-B005
Uhrich, S. (2022): Sport spectator adoption of technological innovations: a behavioral reasoning analy-sis of fan experience apps. Sport Management Review, 25 (2): 275–299. https://doi.org/10.1080/14413523.2021.1935577
Valks, B., Arkesteijn, M. H., Den Heijer, A. C., Vande Putte, H. J. M. (2018a): Smart campus tools. Adding value to university goals by measuring real-time space use. Journal of Corporate Real Estate, 20 (2): 103–116. https://doi.org/10.1108/JCRE-03-2017-0006
Valks, B., Arkesteijn, M. H., Den Heijer, A., Vande Putte, H. J. M. (2016): Smart campus tools.
Valks, B., Arkesteijn, M., den Heijer, A. (2018b): Smart campus tools 2.0: An international comparison. Delft University of Technology.
van Heck, S. G. J., Valks, B., den Heijer, A. C. (2021): The added value of smart stadiums: A case study at Johan Cruijff Arena. Journal of Corporate Real Estate, 23 (2): 130–148. https://doi.org/10.1108/JCRE-09-2020-0033
Voss, C. (2004): Trends in the Experience and Service Economy, The Experience Profit Cycle. London Business School, London.
Wakefield, K. L., Blodgett, J. G., Sloan, H. J. (1996): Measurement and management of the sportscape. Journal of Sport Management, 10 (1): 15–31. https://doi.org/10.1123/jsm.10.1.15
Whannel, G. (1992): Fields in vision: television sport and cultural transformation. Routledge, London.
Wong, J. K. W., Li, H., Wang, S. W. (2005): Intelligent building research: a review. Automation in Construction, 14 (2005): 143–159. https://doi.org/10.1016/j.autcon.2004.06.001
Yang, C., Cole, C. L. (2022): Smart stadium as a laboratory of innovation: Technology, sport, and data-fied normalization of the fans. Communication & Sport, 10 (2): 374–389. https://doi.org/10.1177/2167479520943579
Yoshida M., James J.D., Cronic J.J. (2013): Sport Event Innovativeness: Conceptualization, Measure-ment, and Its Impact on Consumer Behavior. Sport Management Review, 16 (1): 68–84. https://doi.org/10.1016/j.smr.2012.03.003
Zimbalist, A. (1998): The economics of stadiums, teams and cities. Policy Studies Review, 15 (1): 17–29. https://doi.org/10.1111/j.1541-1338.1998.tb00750.x