A vidéki turizmusfejlesztés lehetőségei a szegmentáláson alapuló módszerek tükrében az Alsó-Ipoly mente példáján keresztül
Main Article Content
Absztrakt
Az Alsó-Ipoly mente sajátosságai egyrészt területi elhelyezkedésében (határmenti), rurális és egyben fővároshoz közeli, változatos táji adottságaiban (folyóvölgy, a Börzsöny nyugati lejtői, részben a Duna-Ipoly Nemzeti Park területe) jelennek meg, amelyek turisztikai szempontból megfelelő fejlesztési alapot adhatnak. A tanulmány egy előzetes, a térség fogyasztói és szervezeti piacára vonatkozó felmérés következtetéseit használja fel arra, hogy meghatározza a megjelenő vidéki turizmusfajtákat és leszűkítse a potenciálisan jelentős szerepet játszókra az adottságok és a fejlesztési potenciál alapján. Beazonosításra kerültek azok a turisztikai termékfejlesztési programcsomagok, amelyek jól körülhatárolható turistaszegmentumokat céloznak térben és időben differenciáltan, fontossági rangsoruknak (elsődleges, másodlagos, harmadlagos) megfelelően. A kialakított szegmenseken alapuló tervezett fejlesztések egyrészt a különböző időtávokban megvalósítható projektek alapjaként vehetők számításba, másrészt a differenciált, ugyanakkor összefüggő, moduláris rendszerű termékkínálat létrehozására is lehetőséget nyújtanak.
Letöltések
Article Details
Hivatkozások
Cahill, D. J. (2006): Lifestyle market segmentation. Haworth Press, New York, USA, 44–73.
Dolnicar, S. (2002): A review of data-driven market segmentation in tourism. Journal of Travel and Tourism Marketing, 12 (1): 1–22. https://doi.org/10.1300/j073v12n01_01
Dolnicar, S. (2004): Beyond commonsense segmentation e a systematics of segmentation approaches in tourism. Journal of Travel Research, 42 (3): 244–250. https://doi.org/10.1177/0047287503258830
Dolnicar, S. (2008): Market segmentation in tourism. In: Woodside, A. G. Martin, D. (szerk.), Tourism management: Analysis, behaviour and strategy, CAB International, Cambridge, Nagy-Britannia. 129–150. https://doi.org/10.1079/9781845933234.0129
Dolnicar, S. (2020): Market segmentation analysis in tourism: a perspective paper. Tourism Review, 75 (1): 45–48. 12. https://doi.org/10.1108/TR-02-2019-0041
Fehér I., Medina V. (2015): A Börzsöny- Duna- Ipoly térség természeti erőforrásainak jellemzői, és az itt található értékekben rejlő lehetőségek. Börzsöny-Duna-Ipoly Vidékfejlesztési Egyesület, 10–11. <http://borzsonyleader.hu/userfiles/document/207-18szm-feher-medina.pdf> (2022.09.14.)
Fredman, P. (2008): Determinants of visitor expenditures in mountain tourism. Tourism Economics, 14 (2): 297–311. https://doi.org/10.5367/000000008784460418
Gonda T. (2016): A turisztikai termékfejlesztés elméleti alapjai. Pécsi Tudományegyetem, Pécs. 11. < https://mek.oszk.hu/16600/16658> (2022.12.14.)
Haley, J. (1968): Benefit segmentation: A decision-orientated research tool. Journal of Marketing, 32 (3): 30–35. https://doi.org/10.1177/002224296803200306
Kastenholz, E., Davis, D., Paul, G. (1999): Segmenting tourism in rural areas: the case of North and Central Portugal. Journal of Travel Research, 37 (4): 353–363. https://doi.org/10.1177/004728759903700405
Kóródi M., Fehér I. (2012): A vidéki turizmus illúziói és realitásai. In: Csete L.–Fehér I. (szerk.): A Duna két partján. Szent István Egyetemi Kiadó, Gödöllő. 160–168.
Kóródi M., Mondok A., Sánta Á. K. (2022): A térségi turizmusfejlesztés szervezeti és fogyasztói piaci aspektusai az Alsó-Ipoly mentén. Régiókutatás szemle, 7 (1): 8–19. https://doi.org/10.30716/rsz/22/1/1
Limaa, J., Eus ebioa, C., Kastenholza, E. (2012): Expenditure-based segmentation of a mountain destination tourist market. Journal of Travel & Tourism Marketing, 29 (7): 695–713. https://doi.org/10.1080/10548408.2012.720155
Lőrincz K., Sulyok J. (szerk.) (2017): Turizmusmarketing [Digitális kiadás.] Akadémiai Kiadó. Budapest. https://doi.org/10.1556/9789634540601
Mazanec, J. A. (2000): Market segmentation. In: Jafari, J. (szerk.): Encyclopedia of tourism. Routledge, London, Nagy-Britannia. 395–402.
Myers, J. H., Tauber, E. S. (2011): Market structure analysis. Marketing Classics Press, USA. 23–40.
Pesonen, J. A. (2013): Developing market segmentation in tourism: Insights from a Finnish rural tourism study. Matkailututkimus, 9 (2): 45–49.
Rekettye G., Törőcsik M., Hetesi E. (2016): Bevezetés a marketingbe [Digitális kiadás.] Akadémiai Kiadó, Budapest. https://doi.org/10.1556/9789630597593
Roberts, L., Hall, D. (2001): Rural tourism and recreation: Principles to practice. CABI Publishing, Wallingford, Nagy-Britannia, 43–51. https://doi.org/10.1079/9780851995403.0000
Ruzsinné Tilesch J., G-Tóth L. (2013): A kedvező ökológiai állapot és az integrált gazdaságfejlesztés megvalósításának lehetséges irányai az Ipoly völgyében In: A falutipológiától a marketingföldrajzig. Szent István Egyetem, Gödöllő. 149–168. <http://mek.oszk.hu/11900/11912/11912.pdf> (2022.09.14)
Samu I. (2014): Az Ipoly menti típustáj társadalmi történéseinek, folyamatainak a gazdaságra gyakorolt hatása közvetlen a rendszerváltozás „elő napjaitól” napjainkig. In: Makrogazdasági döntések– hálózati szinergiák = MACROECONOMIC DECISIONS – NETWORK SYNERGIES. Nyugat-magyarországi Egyetem, Sopron, 469–481. <http://publicatio.uni-sopron.hu/id/eprint/1449> (2022.09.14.)
Sharpley, R. (1996): Tourism and leisure in the countryside (2. kiadás). ELM Publications, Huntingdon, Nagy-Britannia. 71–85.
Smith, W. R. (1956): Product Differentiation and Market Segmentation as Alternative Marketing Strategies. Journal of Marketing, 21 (1): 3–8. https://doi.org/10.2307/1247695
Tkaczynski, A., Rundle-Thiele, S. Beaumont, N. (2010): Destination Segmentation: A Recommended Two-Step Approach. Journal of Travel Research, 49 (2): 139–152. https://doi.org/10.1177/0047287509336470
Wedel, M., Kamakura, W. (1998): Market segmentation: Conceptual and methodological foundations. Kluwer Academic Publishers, Boston, USA. 56–73.