A vidéki turizmusfejlesztés lehetőségei a szegmentáláson alapuló módszerek tükrében az Alsó-Ipoly mente példáján keresztül

Main Article Content

Kóródi Márta
Mondok Anita

Absztrakt

Az Alsó-Ipoly mente sajátosságai egyrészt területi elhelyezkedésében (határmenti), rurális és egyben fővároshoz közeli, változatos táji adottságaiban (folyóvölgy, a Börzsöny nyugati lejtői, részben a Duna-Ipoly Nemzeti Park területe) jelennek meg, amelyek turisztikai szempontból megfelelő fejlesztési alapot adhatnak. A tanulmány egy előzetes, a térség fogyasztói és szervezeti piacára vonatkozó felmérés következtetéseit használja fel arra, hogy meghatározza a megjelenő vidéki turizmusfajtákat és leszűkítse a potenciálisan jelentős szerepet játszókra az adottságok és a fejlesztési potenciál alapján. Beazonosításra kerültek azok a turisztikai termékfejlesztési programcsomagok, amelyek jól körülhatárolható turistaszegmentumokat céloznak térben és időben differenciáltan, fontossági rangsoruknak (elsődleges, másodlagos, harmadlagos) megfelelően. A kialakított szegmenseken alapuló tervezett fejlesztések egyrészt a különböző időtávokban megvalósítható projektek alapjaként vehetők számításba, másrészt a differenciált, ugyanakkor összefüggő, moduláris rendszerű termékkínálat létrehozására is lehetőséget nyújtanak.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Kóródi, Márta, és Anita Mondok. 2023. „A vidéki turizmusfejlesztés lehetőségei a szegmentáláson Alapuló módszerek tükrében Az Alsó-Ipoly Mente példáján keresztül”. Jelenkori Társadalmi és Gazdasági Folyamatok 18 (Különszám):259-70. https://doi.org/10.14232/jtgf.2023.kulonszam.259-270.
Rovat
Tanulmányok
Szerző életrajzok

Kóródi Márta, Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar, Vidékfejlesztés, Regionális Gazdaságtan és Turizmusmenedzsment Intézet, Turizmus-Vendéglátásmenedzsment tanszék (Debrecen)

tanszékvezető főiskolai tanár

Mondok Anita, Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar, Vidékfejlesztés, Regionális Gazdaságtan és Turizmusmenedzsment Intézet, Turizmus-Vendéglátásmenedzsment tanszék (Debrecen)

adjunktus

Hivatkozások

Cahill, D. J. (2006): Lifestyle market segmentation. Haworth Press, New York, USA, 44–73.

Dolnicar, S. (2002): A review of data-driven market segmentation in tourism. Journal of Travel and Tourism Marketing, 12 (1): 1–22. https://doi.org/10.1300/j073v12n01_01

Dolnicar, S. (2004): Beyond commonsense segmentation e a systematics of segmentation approaches in tourism. Journal of Travel Research, 42 (3): 244–250. https://doi.org/10.1177/0047287503258830

Dolnicar, S. (2008): Market segmentation in tourism. In: Woodside, A. G. Martin, D. (szerk.), Tourism management: Analysis, behaviour and strategy, CAB International, Cambridge, Nagy-Britannia. 129–150. https://doi.org/10.1079/9781845933234.0129

Dolnicar, S. (2020): Market segmentation analysis in tourism: a perspective paper. Tourism Review, 75 (1): 45–48. 12. https://doi.org/10.1108/TR-02-2019-0041

Fehér I., Medina V. (2015): A Börzsöny- Duna- Ipoly térség természeti erőforrásainak jellemzői, és az itt található értékekben rejlő lehetőségek. Börzsöny-Duna-Ipoly Vidékfejlesztési Egyesület, 10–11. <http://borzsonyleader.hu/userfiles/document/207-18szm-feher-medina.pdf> (2022.09.14.)

Fredman, P. (2008): Determinants of visitor expenditures in mountain tourism. Tourism Economics, 14 (2): 297–311. https://doi.org/10.5367/000000008784460418

Gonda T. (2016): A turisztikai termékfejlesztés elméleti alapjai. Pécsi Tudományegyetem, Pécs. 11. < https://mek.oszk.hu/16600/16658> (2022.12.14.)

Haley, J. (1968): Benefit segmentation: A decision-orientated research tool. Journal of Marketing, 32 (3): 30–35. https://doi.org/10.1177/002224296803200306

Kastenholz, E., Davis, D., Paul, G. (1999): Segmenting tourism in rural areas: the case of North and Central Portugal. Journal of Travel Research, 37 (4): 353–363. https://doi.org/10.1177/004728759903700405

Kóródi M., Fehér I. (2012): A vidéki turizmus illúziói és realitásai. In: Csete L.–Fehér I. (szerk.): A Duna két partján. Szent István Egyetemi Kiadó, Gödöllő. 160–168.

Kóródi M., Mondok A., Sánta Á. K. (2022): A térségi turizmusfejlesztés szervezeti és fogyasztói piaci aspektusai az Alsó-Ipoly mentén. Régiókutatás szemle, 7 (1): 8–19. https://doi.org/10.30716/rsz/22/1/1

Limaa, J., Eus ebioa, C., Kastenholza, E. (2012): Expenditure-based segmentation of a mountain destination tourist market. Journal of Travel & Tourism Marketing, 29 (7): 695–713. https://doi.org/10.1080/10548408.2012.720155

Lőrincz K., Sulyok J. (szerk.) (2017): Turizmusmarketing [Digitális kiadás.] Akadémiai Kiadó. Budapest. https://doi.org/10.1556/9789634540601

Mazanec, J. A. (2000): Market segmentation. In: Jafari, J. (szerk.): Encyclopedia of tourism. Routledge, London, Nagy-Britannia. 395–402.

Myers, J. H., Tauber, E. S. (2011): Market structure analysis. Marketing Classics Press, USA. 23–40.

Pesonen, J. A. (2013): Developing market segmentation in tourism: Insights from a Finnish rural tourism study. Matkailututkimus, 9 (2): 45–49.

Rekettye G., Törőcsik M., Hetesi E. (2016): Bevezetés a marketingbe [Digitális kiadás.] Akadémiai Kiadó, Budapest. https://doi.org/10.1556/9789630597593

Roberts, L., Hall, D. (2001): Rural tourism and recreation: Principles to practice. CABI Publishing, Wallingford, Nagy-Britannia, 43–51. https://doi.org/10.1079/9780851995403.0000

Ruzsinné Tilesch J., G-Tóth L. (2013): A kedvező ökológiai állapot és az integrált gazdaságfejlesztés megvalósításának lehetséges irányai az Ipoly völgyében In: A falutipológiától a marketingföldrajzig. Szent István Egyetem, Gödöllő. 149–168. <http://mek.oszk.hu/11900/11912/11912.pdf> (2022.09.14)

Samu I. (2014): Az Ipoly menti típustáj társadalmi történéseinek, folyamatainak a gazdaságra gyakorolt hatása közvetlen a rendszerváltozás „elő napjaitól” napjainkig. In: Makrogazdasági döntések– hálózati szinergiák = MACROECONOMIC DECISIONS – NETWORK SYNERGIES. Nyugat-magyarországi Egyetem, Sopron, 469–481. <http://publicatio.uni-sopron.hu/id/eprint/1449> (2022.09.14.)

Sharpley, R. (1996): Tourism and leisure in the countryside (2. kiadás). ELM Publications, Huntingdon, Nagy-Britannia. 71–85.

Smith, W. R. (1956): Product Differentiation and Market Segmentation as Alternative Marketing Strategies. Journal of Marketing, 21 (1): 3–8. https://doi.org/10.2307/1247695

Tkaczynski, A., Rundle-Thiele, S. Beaumont, N. (2010): Destination Segmentation: A Recommended Two-Step Approach. Journal of Travel Research, 49 (2): 139–152. https://doi.org/10.1177/0047287509336470

Wedel, M., Kamakura, W. (1998): Market segmentation: Conceptual and methodological foundations. Kluwer Academic Publishers, Boston, USA. 56–73.